14 de juny 2010

Rogaine de Rebost: 6 hores i 118 punts

Què és una rogaining?

Una rogaining és una barreja entre cursa d’orientació a peu i prova de resistència que es disputa per equips d'entre 2 i 5 persones. L’objectiu es fer el màxim de punts possible trobant les fites que hi ha ubicades en un àrea geogràfica, i dins d’un temps limitat que pot ser de 6, 12 o 24 hores.
En aquest tipus de proves no hi ha un ordre de pas per les diferents fites, sino que es pot passar en l'ordre que cada equip decideix. Per altra banda, no totes les fites tenen la mateixa puntuació; aquesta varia en funció de la dificultat tècnica o física de cadascuna. La puntuació de cada fita coincideix amb el primer dígit de la mateixa: així la 37 val 3 punts, la 45 val 4 punts, la 90 val 9 punts,...

Per tant, una rogaining és una prova de resistència però on l'estratègia de cada equip hi té un paper molt important per aconseguir el màxim de punts possibles durant el temps que dura la prova. A més, és molt important ser a l'arribada a l'hora límit ja que hi ha una important penalització per cada minut que es sobrepassa.

Rogaine de Rebost

Quedem per pujar amb l'Albert, qui serà el meu company d'equip. Són les 9 del matí i marxem cap a Sant Julià de Cerdanyola, al Berguedà. Arribem d'hora, recollim els dorsals, ens preparem per la cursa i mengem una mica abans d'anar cap a la sortida. Allà, toca passar el ritual d'aquestes proves: briefing, explicació general i entrega de mapes. Encara tenim uns 10 minuts per estudiar-nos bé el mapa i decidir quina és la millor opció per la cursa. Començarem per aquesta i després farem aquella altra i després?

Les 12 en punt, amb el so del campanar comença la cursa. Sortim del poble i anem cap a la fita 33. Sortim amb un ritme fort però amb les primeres pujades ja el reduïm. Després de 11 minuts ja hem aconseguit els 3 primers punts. Continuem cap a la 41, la 51 i la 81. En aquest moment portem 1h i 4m de cursa i han estat, pràcticament tots de pujada. Ara toca un tram més descansat fins la 70 i la 53. Aquí tornem a replantejar la cursa: mirem l'hora, han passat 1h i 50m i portem 32 punts.

Decidim baixar a la carretera i començar a buscar fites per una altra zona. Dura pujada fins la 63 i un tram de descans fins la 55. A partir d'aquí comença la zona més interessant de tota la cursa, on vam poder disfrutar d'aquesta zona i de les fantàstiques vistes. Primer de tot una curta però dura pujada fins la 76, després una tram de pista fins la 66 i un prat ple d'aigua que ens porta fins la 62. de nou fem un replantejament de quina és la millor ruta a partir d'aquest moment: portem 3h 9m i 62 punts.

Sortim direcció a la 72 i després afrontem una forta pujada fins la 85. En aquest tram de pujada les forces ja em van començar a flaquejar. però paciència, menjo alguna barreta energètica i vaig bebent constantment. Marquem la 85 i sortim cap a la 75. En aquesta fita cometem un error paral·lel en buscar-la pel turó del costat però el rectifiquem sense perdre massa temps, només alguns minuts (5, 6, bé tant se val). I ara cap a la 91 amb les forces un xic minvades. La trobem sense gaires problemes. En aquesta última hora hem fet un desgast físic important però el nombre de punts aconseguits ha estat del tot satisfactori: 31 punts en una hora!

Queden 1h i 40m per acabar. En aquest moment ens trobem molt lluny de l'arribada i decidim anar tornant agafant tots els punts que podem. Baixem per la 56 i cometem l'errada de no marcar la 73, tot i ser-hi molt a prop. Llàstima, però ja no s'hi pot fer res. Ara toca concentrar-se el que es pot i buscar la 42. La marquem, la 43 i la 45. Han estat tres fites senzilles.

Portem 5h i 8m de cursa ja no podem aspirar a fer gaires punts més. Pugem a la 52 i, de camí del poble agafem els 3 punts de la fita 35. Finalment, arribada amb les forces més que justes.

En total 118 punts amb un temps de 5h 41m que ens permet ser 15ns de la classificació d'un total de 26 equips en categoria homes sénior.

Resultats

1. Marc, no ho podries haver explicat millor. A veure si a l'Espluga Calva podem repetir l'experiència.