16 de juny 2010

Sant Miquel de les Formigues,1202 m (Font dels Abeuradors)

El massís muntanyós de les Guilleries està situat a l’extrem NE de la Serralada Prelitoral, entre les comarques d’Osona i la Selva. La seeva cota màxima és el cim de Sant Miquel de Solterra o de les Formigues. Aquest es troba entre els municipis de Sant Hilari Sacalm i Osor. Amb una alçada de 1202 metres ofereix unes àmplies i impressionants vistes de 360º.

Al cim de Solterra s’hi poden trobar restes de l’antic castell de Solterra, del segle X on destaca la seva torre circular. Però el que més crida l’atenció és la creu de ferro construïda sobre les restes de la torre del castell. A la seva base hi ha l’escultura de tres formigues en referència a les formigues alades que envaeixen aquesta zona durant la tardor.

Punt de sortida: Font dels Abeuradors (921 m)
Punt d’arribada: Font dels Abeuradors (921 m)
Horari: 1 hora (només pujada)
Desnivell: ± 280 m
Alçada: 1202 m
Material: No es necessita material específic.
Dificultat: Baixa. Muntanya fàcil per pujar qualsevol època de l’any, tot i que a l’estiu la calor pot ser intensa.

Font dels Abeuradors (921 m). Font al marge de la pista forestal. Disposa d’una petita zona per aparcar el cotxe al costat mateix del camí. Rètol indicador d’inici de la ruta i panell informatiu amb el mapa de l’ascensió.
En aquest punt s’inicia la caminada. Un rètol indicador indica la direcció ila distància fins al cim. S’agafa una pista secundària prou ampla com perquè hi passin els cotxes. Aquest tram de camí transcorre entre boscos de castanyers i alzines.

Continuant per aquesta pista s’arriba prop de Vilavecchia, on un fort revolt ens fa girar cap a la dreta per una pista en condicions més dolentes que la inicial. El desnivell es manté suau i constant seguint el GR83 que enllaça Sant Hilari amb Osor passant pel Coll de Llevanyes.

Es deixa el GR prenent un camí que es desvia lleugerament a l’esquerra fins arribar a la Font Saguarda.

Després d’una breu parada a la font, abandonem l’ample camí que ens ha portat fins aquí per agafar el corriol que puja per la vessant de la muntanya entre un bosc frondós de faigs i castanyers.

I finalment, arribem al cim.

Sant Miquel de Solterra o de les Formigues (1202 m). Gran creu de ferro sobre les ruïnes de la torre de l’antic castell. Des del cim s’obtenen unes vistes espectaculars de la comarca de la Selva, el Montseny i el Collsacabra.

Algunes fotos des del cim