22 de juny 2010

Taga,2040 m (Bruguera)

Al cor de la comarca del Ripollès, entre la Vall de Ribes i la Vall de Camprodon, s’eleven les serres de Cavallera i Conivella. El Taga és el punt culminant de la Serra Conivella i es troba situat al NW del municipi d’Ogassa, a la comarca del Ripollès. Aquest cim presenta una forma cònica amb grans extensions herbades, donant-li un aspecte de muntanya fàcil d’aconseguir degut a la seva alçada (2040 metres) però al mateix temps és un dels millors miradors de l’Olla de Núria, així com del Ripollès en general. Al seu cim, molt ampli, hi ha una gran creu blanca feta d’obra.
Degut a la seva forma, presenta una gran varietat de rutes per assolir el cim. De totes elles les més concorregudes són a partir d’Ogassa, de Pardines o de Bruguera, sense oblidar la clàssica i directa ascensió des del Coll de Jou.

Fitxa Tècnica
Punt de sortida: Bruguera (1200 metres)
Punt d’arribada: Bruguera (1200 metres)
Horari: 2:15 h (pujada) / 1:30 h (baixada)
Desnivell acumulat: ± 840 metres
Alçada: 2040 metres
Condicions: Muntanya assequible en qualsevol època de l’any.
Material: Raquetes, crampons i piolet en condicions hivernals. És important anar ben proveït d’aigua sobretot en els mesos de forta calor perquè no es troben fonts en tot el recorregut.
Dificultat: Fàcil

Per arribar fins a Bruguera cal seguir la carretera N152, que enllaça Ripoll amb Puigcerdà, fins a Ribes de Freser. Entrar a Ribes pel pont que travessa el riu Freser i, just després de creuar el riu, prendre el primer carrer a la dreta seguint els indicadors en direcció a Bruguera. Continuar per una carretera en bon estat tot i que estreta en alguns punts durant uns 5 km fins al nucli de Bruguera. Només arribar a les primeres cases es troba una bifurcació: si es gira a l’esquerra s’agafa la pista asfaltada fins al Coll de Jou, si es gira a la dreta s’entra al nucli de Bruguera. S’entra a Bruguera baixant per un carrer estret amb força pendent i al primer revolt a la dreta es troba un parc infantil amb aparcament per deixar el cotxe.

Bruguera (1200 m). Situat al vessant SW del Taga, Bruguera és un petit nucli, pertanyent al municipi de Ribes de Freser, d’uns 140 habitants. Està format per un conjunt de masies i antigues cases de pagès, moltes d’elles restaurades, distribuïdes seguint la carretera o bé al voltant de l’església de Sant Feliu de Bruguera. Aquest indret ja es troba documentat en un document de l’any 901 quan el monestir de Sant Joan de les Abadesses comença a posseir terres i vinyes. Pel que fa al cens de Bruguera es coneix que a l’any 1553 hi vivien 6 famílies i al 1787 tenia prop de 140 habitants. Finalment al segle XIX passà a formar part del municipi de Ribes de Freser. Destaca l’església de Sant Feliu de Bruguera, romànica, construïda l’any 1092 tot i que es va restaurar durant el segle XVII. De la qual se’n conserva una part de l’absis original i una part del campanar.

Bruguera

Des de l’aparcament, just al costat d’uns contenidors, comença la pujada per un carrer amb fort desnivell. Una vegada a dalt d’aquest carrer, i sempre seguint els rètols indicadors, girar a la dreta fins a trobar unes noves escales que porten a la pista asfaltada que puja fins al Coll de Jou.

Ja a la pista, seguir-la en direcció S-SE. En aquest moment es deixa enrera la última casa del poble i la pista comença a agafar alçada molt suaument i amb fortes llaçades.

Bifurcació (1330 m). En aquest punt en el qual la pista fa un fort revolt cap a l’esquerra i pren direcció N-NE, es troba un camí ample que marxa cap a la dreta. Cal agafar aquest camí durant uns metres i, restant a l’aguait del marge esquerre, es troba un camí força més estret acompanyat d’un rètol indicador.

Pujar per aquest camí més estret seguint sempre les fites que es troben al camí i les marques de color groc que es van trobant durant tot aquest trajecte pel mig del bosc. Cal seguir aquesta drecera, sempre en direcció NE.

Pedraforca

A mesura que es va guanyant alçada, els arbres van donant pas a unes grans terrasses d’herba i les marques grogues escassegen cada vegada més. Continuar en direcció E fins a retrobar la pista asfaltada que arriba fins al mateix Coll de Jou.

Coll de Jou (1634 m). Coll de muntanya molt ben definit entre la Serra Cavallera i la Serra de Sant Amanç, travessat per la pista asfaltada que uneix Bruguera amb la carretera C26 a l’alçada de la Colònia Estevenell (Vall de Camprodon). Disposa d’un petit refugi obert, el Refugi de Sant Jordi, continuant en direcció E. El Coll de Jou pot ser un bon punt de partida per pujar al cim del Taga. A més, també permet pujar al Puig de Sant Amanç de 1849 metres.

Taga des de Coll de Jou

Agafar el camí que puja per l’esquerra del coll en direcció N pel costat dret del filat que hi ha a mitja carena.

Pla de Cabanes (1794 m). Petita plana a la carena. Des d’aquí es pot pujar directe cap al cim o bé desviar-se lleugerament en direcció NE per anar guanyant alçada més suaument. Aquesta segona opció és la més recomanable, sobretot en cas de trobar neu a la carena. Si es continua en direcció NE es segueix un corriol que s’intueix a estones sota l’herba de la carena.

Coll de la Comallonga (1888 m). Al coll, o fins i tot una mica abans, el camí ja es desvia en direcció NW deixant al darrera el Puig Estela, la Portella d’Ogassa i el Puig de la Portella d’Ogassa. Continuar pel llom fins al cim del Taga.

Taga (2040 m). Al cim hi ha una creu espectacular de color blanc feta d’obra amb una placa del Centre Excursionista de Sant Joan de les Abadesses, un vèrtex geodèsic i una taula feta d’obra. Magnífiques vistes sobre els Pirineus i sobre la Serra Cavallera.

Cim del Taga

Olla de Núria

Puig Estela

1. Unas montañas preciosas Marc, un abrazo muy fuerte.

2. Hola Fernando! Me alegro que estas montañas también te gusten. Un abrazo!