10 d’ag. 2010

Coma Pedrosa, 2942 metres

Situat a l’extrem occidental d’Andorra, la Coma Pedrosa és el cim més alt del país. A més, es troba situat molt a prop de la Pica d’Estats, fet que el fa un mirador esplèndid d’un altre cim emblemàtic.

L’ascensió a aquesta muntanya és prou completa ja que es combina l’aproximació fins al refugi, la pujada fins a l’Estany Negre i, finalment, la cresta final fins al cim. Així, doncs, aquest cim és un dels 2900 molt interessant per tothom que busqui altres cims fora dels 3000 clàssics.

Fitxa Tècnica

Punt de sortida: Arinsal (1570 metres)
Punt d’arribada: Arinsal (1570 metres)
Horari: 6 hores (anada i tornada)
Desnivell: ± 1370 metres
Alçada: 2942 metres
Condicions: Muntanya assequible en condicions de temps favorables. Cal parar atenció en la part final ja que té zones una mica exposades. L’època més aconsellada per realitzar aquesta ascensió són els mesos d’estiu.
Material: Raquetes, crampons i piolet en condicions hivernals.
Dificultat: Fàcil però a la part final cal extremar la precaució.

Arinsal (1570 metres). Pertanyent a la parròquia de la Massana, Arinsal és un petit poble d’uns 800 habitants situat a la vall del riu amb el mateix nom. Durant els caps de setmana dels mesos d’hivern veu com la seva població augmenta considerablement degut a les pistes d’esquí. Des d’aquest poble surten una gran quantitat de rutes i vies d’ascens a importants cims d’Andorra com la Coma Pedrosa, el Pic de Sanfons o el Medecorba entre d’altres.

Es pot aparcar el cotxe a l’extrem del poble, després de travessar el túnel. Allà, al final dels últims carrers asfaltats comença la pista que porta fins al refugi de Coma Pedrosa i al Pla de l’Estany. La pista comença a guanyar desnivell amb força seguint les marques del GR 11 i les marques grogues que ens acompanyen fins al mateix cim.

Vall de la Coma Pedrosa

A la bifurcació amb el camí que baixa del Pla de l’Estany cal continuar recte, sense desviar-se, i entrar al parc natural de la Coma Pedrosa. En aquest moment, l’ampla pista es converteix en un camí més estret fins al riu del Pla de l’Estany.

Riu del Pla de l’Estany (1785 metres). Passarel•la que permet travessar aquest primer riu. A sobre, s’ofereix un agradable salt d’aigua que trenca la monotonia de l’ascensió fins aquest instant.

Passarel·la sobre el riu del Pla de l'Estany

Primers salts d'aigua

Travessar el riu per la passarel•la habilitada i continuar fins a un segon pont, aquesta vegada sobre el riu de Coma Pedrosa. El camí comença a pujar en forts zigzags, primer en direcció SW i després gira en direcció W. Després d’un primer tram de pujada pel marge dret del riu, es travessa i es continua pujant pel seu marge esquerra.

Coll de Comapedrosa (2225 metres). El refugi de Coma Pedrosa es troba uns metres per sobre del coll (5 minuts). Per davant s’obre una plana on el riu baixa tranquil•lament de l’Estany Negre.

Bifurcació al refugi

Refugi de Coma Pedrosa

El camí continua ben marcat amb franges vermelles i blanques en direcció NW. En un primer moment es manté a nivell però ben aviat es comença a guanyar alçada seguint el torrent que surt de l’Estany Negre. Continuar pujant fins a l’estany.
Estany Negre (2590 metres). Estany situat en el circ glaciar que formen el Pic de Sanfonts, l’Agulla de Baiau i la Coma Pedrosa.
Estany Negre

Poc abans d’arribar a l’estany cal desviar-se del GR (que continua vorejant-lo i pujant al fins al Coll de Baiau) i seguir les marques grogues que porten fins al cim.

Aquest tram és la part on cal parar més atenció. Tot i això no és en absolut una cresta difícil ja que la roca és molt estable i només cal seguir les marques grogues.
Tram de cresta recorregut

Ja es veu el cim!

Coma Pedrosa (2942 metres). Gran fita. En dies clars ofereix una vista magnífica cap a totes direccions.

Coma Pedrosa, 2942 metres

Des del cim es pot gaudir d'unes impessionants vistes:
Al NW, la Pica d'Estats...

...al W, la Maladeta...

...al S, el Cadí...

...a l'E, el Pic de l'Estanyó...

...al NE, el Pic de Tristaina...

... i a sota Arinsal...

...i l'Estany Negre

La tornada es fa seguint el mateix itinerari.

1. Bonita ascensión en solitario Marc, que poco conozco de Andorra, un saludo ( también para la dormilona ).

2. Me alegro que te haya gustado esta ascensión. Si no conoces Andorra te lo recomiendo porque da muchas posibilidades.
    Saludos de parte de Nuri!

3. Yo como Fernando tampoco conozco Andorra demasiado......habra que hacer una visita a la zona.