15 d’ag. 2010

Gran Peric (2810 m) i Petit Peric (2690 m)

La regió de les Bulloses és un espai natural que ofereix una gran possibilitat de gaudir de la natura a tots nivells. En aquest espai hi té cabuda des de la gent que decideix pujar als grans cims d'aquesta zona, com el Carlit o el mateix Peric, fins a la gent que prefereix gaudir d'un tranquil pic-nic a les ribes del llac de la Bullosa. Per tant, el ventall de possibilitats és prou ampli com perquè tothom trobi la seva activitat.
Al fons nord de la vall tancada pel llac de la Bullosa s'alça el Pic Peric que, amb els seus 2810 metres d'alçada esdevé el sostre de la comarca del Capcir. A més és un gran mirador que permet descobrir la part nord d'aquest massís.
El Pic Peric té dues vies d'accés de grandíssima bellesa per importants zones de llacs dels Pirineus. Des de la seva vessant nord, i sortint de Formigueres, es pot ascendir travessant el llac de Caporells. En canvi, si es prefereix pujar per la vessant sud, es pot partir del llac de la Bullosa. Aquest segon punt d'inici també ofereix diferents itineraris aptes per a tots nivells ja que tan es pot seguir l'itinerari clàssic anant a buscar el coll entre els dos Peric com seguir la cresta del Gran Peric fins al cim. Així, és un cim que ofereix un ampli ventall de possibilitats i totes elles d'una durada propera a les 4 hores d'ascensió.

Punt de sortida: Presa de la Bullosa (2020 metres)
Punt d’arribada: Presa de la Bullosa (2020 metres)
Horari: 7 hores (anada i tornada)
Desnivell: ± 790 metres
Alçada: 2810 metres
Condicions: Muntanya assequible en qualsevol època de l'any. En el cas que es realitzi l'ascensió durant l'hivern cal preveure la seva durada.
Material: Raquetes, crampons i piolet en condicions hivernals.
Dificultat: Fàcil però requereix un mínim de preparació física degut a la seva durada.

Des de Puigcerdà s'agafa per la N-116 fins a Montlluís. A l'entrada d'aquesta població seguir per la D-118 i, finalment, desviar-se per la D-60 fins al Llac de la Bullosa. Hi ha una pista asfaltada en molt bon estat però durant els mesos d'estiu només es permet l'accés de pujada per aquesta pista fins a les 7 del matí. La resta del dia hi ha un bus que puja cada 15 minuts.

Presa de la Bullosa (2020 m). Gran presa que tanca aquest llac d'origen artifical pel seu extrem sud. Construïda l'any 1910, enguany es celebra el centenari de la construcció i es pot visitar una petita exposició.

Extrem sud del llac de la Bullosa

Des de l'extrem W de la presa, el camí voreja el llac per la seva riba occidental en direcció N. En aquest primer tram, es segueix el GR10 i el desnivell és pràcticament inapreciable.
Durant les primeres hores del dia, la llum que entra permet gaudir d'una passejada espectacular.

Passarel·la de fusta (2042 m).  Aquesta passarel·la de fusta travessa el riu Têt i duu el nom de l'arquitecte i dissenyador francès Maurice Marty.

Pic Peric al fons

Després de travessar la passarel·la es troba una bifurcació en el camí. Deixem les marques grogues i vermelles que indiquen "Le Tour du Capcir" per seguir un camí amb fites de pedra que marxa en direcció N. El camí s'enfila pel llom sud d'un turó i es va allunyant del llac.

Llac de la Bullosa a baix

Continunant sempre en direcció N es voreja l'estany de l'Esparver (2255 metres) i posteriorment es deixa un refugi metàl·lic al qual no s'ha d'arribar.

Estany de l'Esparver

Cresta S del Peric (2320 m). Cresta que té accés al Peric Gran. Ofereix una variant per tothom que vulgui tenir una ascensió més aèria d'aquest cim.

Cresta S del Peric amb el pic al fons

No pugem per la cresta, sinó que anem en direcció E, vorejant la seva base fins a la vall que es troba entre els dos Perics. A l'esquerra ens queda El Pic Peric (o Gran Peric) i a la dreta el Petit Peric.
En aquest moment el camí comença a pujar amb força entre les petites roques fins al coll.

Coll (2608 m). Pic Peric a l'esquerra i Peric Petit a la dreta. S'obre una vista esplèndida de la seva vessant nord, amb el llac de Camporells als nostres peus.

Llac de Camporells

Peric Petit

En primer lloc, i abans de pujar al cim del Pic Peric, decideixo acostar-me al Peric Petit. Continuo la cresta en direcció E fins al cim.

Peric Petit (2690 m). Bona vista del llac de la Bullosa i del Pic Peric.
Peric Petit, 2690 metres

Pic Peric

Ara només falta tornar al coll entre els dos Perics i començar l'última pujada fins al cim. Aquesta última part és la part més feixuga de tota l'ascensió (tal com era d'esperar).

Però queda recompensat per unes bones imatges...

Pic Peric (2810 m). Sostre comarcal del Capcir i un dels cims més bonics d'aquesta regió dels Pirineus, amb permís del Carlit.

Carlit al fons

1. No veas cómo te agradezco estos reportajes para los que no conocemos aquella zona. Me vienen muy bien para planificar futuras salidas. Bonitas fotos.

2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

3. Desde aquí también agradezco los reportajes de vuestra zona.
    Un saludo!

4. Como siempre el repor y fotos muy guapas y la zona muy bonita.

Un saludo

5. ya esta jefoce pensando en viajar... es un hacha, como vosotros.
    Teneis buen ojo para las cimas pareja