25 d’ag. 2010

Pic de la Serrera, 2912 metres (Vall de Ransol)

"Per tenir una bona perspectiva d'un indret, el millor és allunyar-se'n i buscar un punt elevat que ens en proporcioni una vista òptima a vol d'ocell". En aquest sentit el Pic de la Serrera compleix, de sobres, les condicions que ha de tenir un bon mirador. Té una alçada considerable, els seus 2912 metres el situen entre els cims més alts d'Andorra i, a més, es troba allunyat dels indrets que es volen observar.

La situació d'aquest cim és inmillorable. Just al nord d'Andorra, a la carena divisòria amb l'Arieja. Per la seva vessant andorrana domina les valls de Ransol i de Sorteny, a més d'altres muntanyes com el Pic de l'Estanyó o les més llunyanes com la Coma Pedrosa, Tristaina o Pic d'Envalira. En canvi, per la seva vessant francesa domina la vall de Quiolèrs els solitaris pics de l'Arieja amb el Thoumasset o la Coma de Seignac. A més d'altres cims emblemàtics com el Carlit, la Coma d'Or o la Pica d'Estats.

Les vies d'accés més comunes a aquest cim són des de la vessant andorrana. La primera més llarga, recórre la Vall de Sorteny, la segona molt més curta i directa, puja per la Vall de Ransol. En canvi, si es vol assolir aquest cim per la vessant nord, cal pujar per la llarga i solitària Vall de Quiolèrs, convertint aquesta ascensió en una llarga travessa. En aquest cas es descriu l'ascensió més curta de les tres comentades. Resseguint la Vall de Ransol fins als estanys de Ransol i l'estany de la Mina.

Des d'Andorra la Vella es puja per la carretera CG-2 direcció a França. Poc abans d'arribar a el Tarter cal continuar per la CS-260 fins al petit nucli de Ransol. La carretera entra al poble i, just a dins, es desvia a la dreta. Sortint del poble es continua per una pista asfaltada en molt bon estat fins al final. Petit pàrquing on és aconsellable aparcar el cotxe en la direcció de la sortida perquè, encara que al matí no hi hagi gaires cotxes, cap al migdia o a la tarda s'omple de turistes.

Punt de Sortida: Pista de Ransol (1980 m)
Punt d'arribada: Pista de Ransol (1980 m)
Horari: 3h 30 min (pujada i baixada)
Desnivell: ± 930 m
Alçada: 2912 m
Material: No es necessita material específic durant l'estiu. Piolet i crampons en condicions hivernals.
Dificultat: Baixa

Pista de Ransol (1980 m). Final de la pista asfaltada. Petit pàrquing i zona de picnic. Punt de sortida d'altres ascensions, entre elles el Pic del Mil Menut (2779 m), el Pic de la Pala d'en Jan (2774 m) o el Pic de Ransol (2732 m).

Des de l'esquerra del pàrquing, al costat dels contenidors i els indicadors, surt el camí senyalitzat amb marques de color groc. Al principi es fa una ziga-zaga i es continua per un corriol estret però fàcilment visible en direcció NW seguint el marge dret del torrent.
Torrent de Meners

A la confluència de torrents (2155 m) es continua seguint el camí balisat fins a un replà d'herba. La direcció a seguir és N-NW, ara pel marge esquerra del torrent.

Estanys de Ransol (2410 m). Dos estanys. El primer, a 2410 metres més petit i el segon a 2440 metres i de dimensions lleugerament més grans.

Pic de la Pala Rodona

El primer dels estanys de Ransol es deixa a l'esquerra, es remunta pel seu marge E per un petit llom, sense acabar de baixar fins al mateix estany, i es continua en direcció W fins al segon estany. Aquest, és una mica més gran i es troba a uns 5 minuts del primer.
Després del segon estany el camí coincideix amb el GRP-1, vorejant una gran llosa de pedra per la seva cara sud i girant a NE. A partir d'aquest moment, la pujada s'intensifica fins a arribar a l'estany dels Meners.
El camí gira a l'esquerra en direcció SW fins a un petit refugi i, posteriorment al Coll de la Mina (o Coll dels Meners).

Refugi de la mina

Coll de la Mina (2713 m). Petit coll situat entre el Pic de la Cabaneta i el Pic de la Serrera. Zona de pas natural entre la Vall de Ransol i la Vall de Sorteny. Zona de pas de l'alta ruta Pirenaica i de la GRP-1.

Coll de la Mina

La GRP-1 continua recta, baixant cap a la Vall de Sorteny. I a la dreta ja es pot contemplar el Pic de la Serrera. Només queda seguir la carena que ens ha de portar al cim. En el cas que no es pugui continuar per la mateixa carena, és important desviar-se cap a la dreta per retrobar de nou el camí.

Carena fins al Pic de la Serrera

Pic de la Serrera (2912 m). Magnífic mirador situat a la frontera franco-andorrana. D'aquesta manera permet una àmplia visió de les dues vessants.