17 de set. 2010

Turó de Morou (1311 m), des de Riells

A l'espai més oriental del Montseny hi ha la vall de Riells. Aquesta és una zona allunyada de la carena principal i dels cims més característics (Matagalls, Turó de l'Home i les Agudes) i, tanmateix, solitària. Malgrat això, és un indret que cal tenir molt en compte a l'hora de planejar rutes suaus i solitàries.
Partint de Riells del Montseny es pot accedir, sense massa dificultat, a Santa Fe per vàries rutes. Totes elles senzilles i que permeten gaudir dels boscos de castanyers i faigs. Per altra banda, des de Riells també es pot acabar de pujar al Castell de Montsoriu (GR83), baixar fins a Gualba (GR83) o a Breda. Enmig de totes les possibilitats de rutes que es poden fer, hi falta l'ascensió al Turó de Morou. De fet, una part de l'ascensió segueix una de les rutes fins a Santa Fe, desviant-se en la seva part final.

El Turó de Morou es troba enmig de Riells i Santa Fe. És, doncs, la primera elevació que es veu des del sector més oriental: Riells i Breda. La seva posició i la seva asimetria es manifesta en dues vessants prou contrastades. La muntanya presenta uns suaus pendents per la seva vessant més occidental, elevant-se uns metres per sobre Santa Fe. Mentre per la seva cara més oriental els pendents que devallen sobre la vall de Riells li donen un altre aspecte molt més atractiu.

Per tant, es pot assolir aquest cim des de diferents punts d'inici. Però de totes les seves vies d'accés, les més interessants i llargues són per la seva vessant més oriental.

Fitxa Tècnica
Punt de sortida: Riells del Montseny (490 m)
Punt d’arribada: Riells del Montseny (490 m)
Horari: 4h (pujada i baixada)
Desnivell: ± 818 m
Alçada: 1311 m
Material: No es necessita material específic
Dificultat: Baixa

Per accedir a l'ermita de Riells, cal arribar fins al poble de Breda per la carretera  GI-552. Des de la part nord del poble, cal desviar-se de la carretera principal i, posteriorment, girar a la dreta per la GIV-5521 durant uns 7 km fins a l'ermita de Riells del Montseny.
Al final de la carretera, al costat de l'ermita, hi ha una esplanada on es pot aparcar el cotxe.

Riells (490 m). Format per masies disperses. D'altra banda, però, considerem l'ermita de Sant Martí de Riells, d'origen romànic, com a punt de partida. La vall de Riells és una zona esplèndida que es troba a la vessant oriental del Massís i on s'hi pot accedir des de Breda.

Sant Martí de Riells

Des de l'ermita de Sant Martí de Riells surt una pista que marxa en direcció SW (pel costat mateix de la paret del jardí de l'ermita) que va a Gualba. Aquest primer tram es fa seguint el GR83 per una pista molt ampla. Només començar es passa per davant de l'antic hostal de can Joanet i es continua durant uns 10 minuts fins al collet de Sant Jaume.
En aquest petit coll, es troba un camí que baixa per l'esquerra i davant mateix, surt un altre camí ample, tancat amb una cadena, seguint la mateixa direcció SW. Aquest camí fa un parell de revolts marcats i la pujada es comença a notar.
Molt aviat, ja es troben, per l'esquerra, els camps de la masia de Pla de Saba.

Pla de Saba (665 m). Gran masia situada als peus del Turó de Morou amb obertura cap a l'E per uns grans plans.

Pla de Saba

La pista ampla es converteix en un camí estret que passa pel costat dret de la casa. Pujant per aquest camí es troben els dipòsits de plàstic de la masia i es continua seguint les marques grogues que indiquen el camí.
Molt aviat es troba una cruïlla de camins: per l'esquerra baixa un corriol marcat amb fites de pedres i per la dreta puja aquest mateix corriol. Agafem el que gira a la dreta. L'inici del corriol ve marcat per unes estaques de fusta. A partir d'aquest punt la pujada és més dura, fent algunes llaçades entre el bosc, fins arribar al Pla dels Trèmuls (880 m).

Castell de Montsoriu

Des d'aquest pla, on la pujada dóna un lleuger descans, s'obre una vista fantàstica sobre el sud i l'est, amb el Castell de Montsoriu en primer pla. Ara es continua pujant en direcció NW, seguint el contrafort de la muntanya fins al Pla de Gratallops i posteriorment a Fontdecorts.
En aquest últim tram (entre el Pla de Gratallops i Fontdecorts) hi ha el primer objectiu d'aquesta ruta. Al mes de maig de l'any 2000, es va accidentar una avioneta en aquest punt i l'aparell sinistrat encara es troba en el lloc de l'accident. La imatge de veure aquesta avioneta encara ens impacta per dos motius: per una banda, l'accident que es va produïr en aquest punt i que va acabar amb una persona morta; i per l'altra, com pot ser que en ple Parc Natural i a escassos metres d'una pista transitable, encara hi hagi restes d'un vehicle, amb el  risc mediambiental que això comporta?

Fontdecorts (990 m). Masia abandonada enmig del Massís de Morou, a peu de la pista que arriba fins al pantà de Santa Fe.
Es creua la masia de Fontdecorts i es retroba una pista ampla. El camí gira a l'esquerra, SW, seguint la pista ampla i fresada. En un primer revolt es gira a la dreta i es passa una porta metàl·lica. Ara el camí puja en direcció N i, en un nou revolt molt tancat, s'encara a SW resseguint el llom de la muntanya fins al Sinaí. Aquest punt és un grup de roques que es troba a l'equerra del camí.

Inici de la fageda

Passat aquest grup de roques, s'agafa el camí que surt per la dreta, SE, marcat amb indicadors metàl·lics. El camí s'interna en una fageda i va guanyant alçada suaument resseguint el llom S del Turó de Morou.

Passats uns 15 minuts per aquest camí s'arriba a l'Empedrat de Morou, una clariana rocosa a escassos minuts del cim.

Empedrat de Morou

Després dels Empedrats el camí continua marcat amb fites de pedra i estaques metàl·liques fins al cim.

Turó de Morou (1311 m). Cim situat entre les valls de Santa Fe i de Riells, aquest cim s'aparta de la carena principal del Montseny. Així, podem dir que és una unitat morfològica amb identitat pròpia. Aquesta muntanya queda delimitada per la riera de Gualba, a l'W; la riera de Riells, al N i la pista que uneix Gualba amb Riells, a l'E.

Turó de Morou, 1308 metres

1. Benvolguts Caminadors:

-Hem seguit el vostre recorregut que ens ha encantat. De fet ja feia temps que voliem fer aquesta caminada. Llàstima que només una o dues setmanes abans haguessim trobat la tardor en el millor moment.
    -Només tingueu una salvetat, que és important. L'inici de la caminada no és amb el GR83, sinó amb el PR-C 204, que del primer moment ens ha portat pel camí de Can Clotet, que també ha estat força bé.

Jordi's

1. Un bon recorregut és pujar a Morou seguint la ruta indicada i baixar pels Vimeners (donant la volta sencera al turó de Morou)