12 d’oct. 2010

Costabona (2465 m), des de Vallter

El Pic del Costabona és una preciosa piràmide situada a la carena fronterera Pirinenca. Forma una cresta que prové del Pic de la Roca Colom, descendeix fins al Coll de Pal i posteriorment arriba al mateix cim del Costabona. Aquesta carena, a més, separa la Vall del Ter (al sud) de la Vall del Tec (al nord).

Degut a la seva forma piramidal i solitària, esdevé un fantàstic mirador cap a totes direccions. Cap a llevant, és el primer cim de la carena que supera els 2000 metres, amb les mines de Costabona a 2300 metres d’alçada i pertanyents al terme de Prats de Molló. A la seva vessant sud neixen el torrent de Vall-llobre i el Ritort, ambdós afluents del Ter, amb una excel·lent panoràmica de la vall del Ter. Per la seva vessant septentrional, en canvi, hi ha les fonts del riu Tec i les Esquerdes de Rojà, en primer pla, i el Massís del Canigó. Mentre que per la cara més occidental hi ha la carena formada per la Roca Colom (NW), el Puig de la Llosa i Coma Ermada, descendint fins al circ de Vallter i el Gra de Fajol i el Bastiments tancant la vall.

Les vies d’ascens a aquest cim són molt variades però totes elles presenten una dificultat tècnica semblant.
 Aquesta varia en funció de la distància a recórrer. Així, la via d’ascens més freqüent és la que parteix del Clot de la Font del Fra Joan, situat a la pista que uneix Setcases amb Espinavell, just a sota del Refugi de Costabona. Altres vies d’accés una mica més llargues poden ser des de la Presta (en territori francès) o bé des de Vallter, encadenant els cims careners que porten fins al Pic de Costabona.

Fitxa Tècnica
Punt de sortida: Vallter (2155 m)
Punt d’arribada: Vallter (2155 m)
Horari: 5h (pujada i baixada)
Desnivell: ± 310 m (no és el desnivell acumulat)
Alçada: 2465 m
Material: No es necessita material específic durant l’estiu. A l’hivern pot necessari l’ús de crampons i piolet o bé raquetes de neu. Cal portar aigua perquè no se’n troba en pràcticament tot el recorregut.
Dificultat: Baixa

Per accedir al punt de partida cal agafar la carretera C-26, que uneix Ripoll amb Olot. A continuació s’agafa la C-38, que porta fins a Sant Pau de Segúries i Camprodon. A l’entrada del poble es deixa aquesta carretera per agafar la que marxa a l’esquerra cap a Setcases i continua fins a l’estació d’esquí de Vallter. Gran aparcament a la mateixa estació d’esquí.

Vallter (2155 m). Gran zona de serveis on es pot trobar l’accés a les pistes d’esquí de Vallter 2000, botigues, cafeteria i restaurant. A més és el punt de sortida d’un gran nombre d’excursions per aquesta zona.

Des de l’extrem E del pàrquing superior, s’agafa el camí que surt per darrera la construcció. El camí va guanyant alçada suaument, en direcció N-NE, resseguint el torrent que baixa de la Portella de Mentet. Just al punt on es creua el torrent, es continua pel camí que marxa en direcció SE, allunyant-nos, així, del que continua en direcció N cap a la Portella de Mentet. En aquest tram, el camí puja amb força fins al Pla de Coma Ermada i continua, sense pràcticament desnivell, fins a la Portella de Morenç.

Portella de Morenç (2381 m). Ample coll situat entre la Roca de la Portella (W) i el Pic de la Coma Ermada (S-SE). Pel N es pot descendir, ja en territori francès, fins al Pla de Mentet i la Reserva Natural de Mentet. Mentre que per la seva cara S es desploma cap al Clot de la Coma Ermada.

El camí continua indicat amb fites de roques, seguint la ruta de la HRP, deixant el Pic de Coma Ermada, el Puig de la Llosa i les Roques Blanques a tan sols uns metres al S. En el cas que es vulgui, es poden resseguir aquests cims que ronden els 2500 metres sense dificultat.
Després del Pic de les Roques Blanques, el camí desemboca a un nus de camins amb altres que venen del N i NW. Tots tres continuen en direcció SE fins a la Portella de Callau.

Puig de la Llosa, 2503 metres

Portella de Callau (2390 m). Coll situat sota la Roca Colom i que actua com a bifurcació de camins. Per sota d’aquest coll, per la banda S, hi ha els Estanyols de Concròs i el torrent amb el mateix nom que baixa fins a la pista de Setcases-Espinavell.

En aquest coll es deixa la HRP (que continua cap a la Portella de Rojà) i s’ascendeix a la Roca Colom (SE), la qual s’assoleix en pocs minuts.

Esquerdes de Rojà

Roca Colom (2510 m). Cim més alt del dia però resta amagat pel Costabona. Gran espai rocós amb bivac.

Roca Colom, 2510 metres

En aquest punt, el Costabona ja es deixa veure amb la seva forma inconfusible. Es descendeix de la Roca Colom per la seva vessant S, resseguint el llom, fins al Coll de Pal.

Ja es veu el Costabona

Coll de Pal (2318 m). Important coll que actua com a límit de les conques hidrogràfiques del Ter (cap al sud) i el Tec (cap al nord). Aquest coll és travessat per la ruta del Meridià Verd.

Coll de Pal, 2318 metres

Des del Coll de Pal, només queda pujar pel llom occidental del Costabona fins al cim de la piràmide.

Costabona (2465 m). Cim ample amb bivac. Gran vista cap a totes direccions.

Costabona, 2465 metres

1. Molt bona aquesta!! fa anys vaig fer el mateix, però pujant des de la Molina, més avall de Vallter... i no vaig arribar al Costabona