7 de des. 2010

Castell de Montsoriu, la residència dels Cabrera

El Castell de Montsoriu es troba a l'extrem més oriental del Montseny, al cim del turó que porta el mateix nom. Però d'on prové el nom Montsoriu? Segons els experts en la matèria (en aquest cas he consultat la web de l'Associació d'Amics del Castell de Montsoriu) l'origen del nom és dubtós i donen varies possibilitats:
Mont-surio (muntanya de suro): El suro és l'arbre predominant de la muntanya però no ha estat sempre així.
Mont-so-riu (muntanya sobre el riu): El turó es troba sobra la riera d'Arbúcies.
Mont-surice (mont blanc): Provinent del mot basc "zuria" que vol dir blanc. Podria servir per diferenciar aquest turó de la Serralada del Montnegre.
Mont-soliu (muntanya solitària): Demostra la solitud d'aquesta muntanya, apartada de la Serralada del Montseny.
Queda clar que n'hi ha per tots els gustos. Així que valorar quin és l'origen més acceptat d'aquest topònim és una feina pels historiadors i filòlegs.

D'altra banda, la primera notícia que es té de l'existència del castell és de l'any 1053, així que es considera l'existència del castell de finals del segle X i principi del segle XI. Però el màxim esplendor arriba amb la família dels Cabrera durant els segles XII, XIII i especialment al XIV quan esdevé el palau gòtic residencial dels Vescomtes de Cabrera.

Reproducció del castell de Montsoriu

Actualment, es troba en una fase de restauració que va començar al 1993 i que ja està acostant-se al seu final.

L'ascenció al castell pot ser des d'una passejada de 15 minuts, des de Coll de Castellar, apta per tothom, fins a una excursió una mica més llarga des de Breda o Arbúcies que permet gaudir dels seus vessants en una ruta   matinal molt agradable.

Punt de sortida: Breda (170 metres)
Punt d'arribada: Breda (170 metres)
Horari: 2h 30' (anada i tornada)
Desnivell: 434 metres
Alçada: 604 metres
Condicions: Excursió apta per tothom. Cal tenir en compte que durant els mesos d'estiu la calor pot ser intensa.
Material: No es necessita material específic.
Dificultat: Molt fàcil.

Per arribar a Breda, cal seguir la carretera C-35 que uneix Hostalric amb Sant Celoni. Per agafar, després la GI-552 que ens porta directament a l'entrada del poble. El punt d'inici de l'excursió és a la part nord del poble, per tant es creua Breda sense deixar la carretera i, a l'alçada de les últimes naus industrials de la dreta de la carretera, es gira a l'esquerra en direcció a Riells. Uns 200 metres més endavant surt un camí senyalitzat que passa pel costat de la primera casa que trobem, novament a la nostra dreta. Aquest serà el camí que ens conduirà directament al castell de Montsoriu.

Breda (170 m). El municipi de Breda es troba enclavat als peus de la vessant més oriental del Montseny. Protegit pel turó de Montsoriu i les serres de Gaserans, Sant Llop i Montnegre. Cal destacar el Monestir de Sant Salvador i el campanar romànic del segle XI. Però si cal destacar alguna cosa de Breda és la seva ceràmica ja que és la indústria principal del poble.

Campanar del s XI

La ruta comença a la part N del poble, a l'extrem final del carrer de Sant Hipòlit. Es creua la carretera en direcció N i ja es troba el primer indicador, una rètol metàl·lic de color verd amb el nom de la ruta (PR-C 201).

Es continua per aquest curt tram de pista, passant pel costat d'algunes masies del poble, deixant Can Climent a la dreta (Can Rata a Vendelplà). Ja es té una primera vista del Castell de Montsoriu...

...i del Turó de Morou amb les Agudes al fons.

Després d'uns 400 metres es troba la carretera que va de Breda a Arbúcies. Es creua i es baixa per la pista que es troba just a l'altra banda entre roures i alzines. Després de 200 metres el camí arriba a una bifurcació i agafarem la pista que continua recta en direcció NW.

Continuant en direcció N, i sense deixar el camí marcat amb indicadors metàl·lics, s'arriba a Coll de n'Orri en poc més de 25 minuts.

Coll de N'Orri (245 m). Petit coll situat a la carretera que uneix Breda amb Arbúcies. Per una banda s'alça el turó de Montsoriu, mentre que per l'altra hi arriba l'extrem de la Serra de Gaserans. En aquest punt hi ha una petita esplanada i la creu de terme de Breda.

Creu de terme

Es creua la carretera i es continua en direcció W durant uns metres per la carretera que puja a Fogueres de Montsoriu, entrant al Parc Natural del Montseny.

Després de 100 metres, es troba una bifurcació de camins a mà dreta, a l'alçada del camí de Can Masseguer. Continuar per la pista que marxa direcció W-NW i que està indicada amb els indicadors. Aquesta pista es torna apropar a la carretera per deixar-la ja definitivament fins a dalt el castell.

A partir d'aquí el desnivell ja comença a endurir-se i la pista es fa un xic monòtona ja que en el sentit que s'avança no es tenen unes vistes massa agraïdes. Només de tant en tant, el castell es deixa veure, per tornar-se a amagar de seguida.

A la seva part final cal estar atents, ja que es van enllaçant diferents pistes forestals. Per acabar pujant per un corriol estret que et deixa a la base de les muralles.

Castell de Montsoriu (604 m). Actualment es troba en fase de restauració i no es permet l'entrada a la seva part interior. En dies clars, es pot comprendre la seva situació estratègica ja que els terrenys que dominen són inmensos.

Castell de Montsoriu

Massís del Montseny

Les Agudes

Breda, al peu del turó

Arbúcies, enmig de la vall

Sant Miquel de les Formigues, al fons

La ruta des de Breda fins al castell de Montsoriu:

1. Bonito repor Bota, tengo que pasarme por allí. Muchas cosas pendientes... Un saludo!

2. Gracias!
    Esta zona tiene su encanto, te la recomiendo.

3. Fa poquet vam pujar-hi tota la família deixant el cotxe a l'aparcament proper a la carretera que has creuat. Els arbres eren plens de fruits, uhhmmmmm.

4. Ei Marc!
    Ahir encara n'hi havia molts. Un bon esmorzar.....