26 de des. 2010

El Sui, 1318 metres (des de la presa de Vallforners)

A la part més merdional del Parc Natural del Montseny hi ha el municipi de Cànoves i Samalús, dividit en dos nuclis: Cànoves (més a l'est) i Samalús (més a l'oest) separats per uns 4 quilòmetres. Des de Cànoves es té accés a l'embassament de Vallforners i a la vall que porta el mateix nom.

Aquest indret té una bona xarxa de camins per passejar tranquil·lament a peu o en BTT, ja que tots ells són molt amples i amb bona ciclabilitat. A més, permeten enllaçar els pobles d'aquesta part del Montseny amb desnivells moderats.

Una ruta fàcil i apta per tots els nivells, és pujar fins al Castanyer d'en Cuc. Aquest arbre monumental de només 15 metres d'alçada però 12 metres de perímetre, està buit per la seva part interior i va ser el refugi de pastors d'aquestes contrades.

Una altra excursió molt agradable és la que et permet pujar fins al cim del Sui, a 1318 metres. Des d'allà, a tocar del Pla de la Calma, es té una bona vista dels Pirineus, de Montserrat i, fins i tot, del Cadí.

En definitiva, és una bona ruta si es vol passejar tranquil·lament pel Montseny, sense les multituds de Santa Fe, el Turó de l'Home o Matagalls. A més, tot i no ser un dels cims més importants del Montseny, ofereix un bon desnivell i unes vistes molt bones.

Des de Granollers: Cal agafar la carretera C-251 en direcció Llinars del Vallès. A l'alçada de Cardedeu, s'agafa la BV-5108 fins a Cànoves.

Des de Llinars del Vallès: S'agafa la carretera BP-5107 en direcció a Sant Antoni de Vilamajor i, posteriorment, es continua en direcció la Garriga.

Una vegada entrem a Cànoves, es pot continuar fins a l'aparcament que es troba sota la presa de l'embassament de Vallforners per una pista asfaltada, al principi, que dóna pas a una pista de terra però en molt bon estat que arriba fins a l'aparcament.

Punt de sortida: Aparcament presa de Vallforners (460 m)
Punt d'arribada: Aparcament presa de Vallforners (460 m)
Horari: 2h 15' (només anada)
Alçada: 1318 metres
Desnivell: 858 metres
Condicions: Excursió apta per tothom. Cal tenir en compte que durant els mesos d'estiu la calor pot ser intensa.
Dificultat: Fàcil.

Aparcament presa de Vallforners (460 m). Aparcament ampli a l'esquerra del camí. A partir d'aquest punt no es pot continuar amb el cotxe.

El camí comença a pujar amb força, seguint pel marge esquerra de la riera de Vallforners fins a la presa de l'embassament. Aquesta presa té la particularitat de tenir un talús amb vegetació dissimulant el formigó. Es deixa el camí que marxa a la dreta cap a Sant Salvador de Terrades i Can Cuc i s'arriba a l'embassament de Vallforners.

Embassament de Vallforners (535 m). Es va acabar de construir l'any 1989. Es troba en l'embut format per un munt de muntanyes i turons que tanquen la zona, entre les quals: la Roca Centella, el Mojó, el Turó Monner i el Sui (pic culminant de la zona). Com a dades a destacar, té una superfície inundable de 112.400 m2 i una capacitat de 2.156.600 m3 d'aigua.

El camí voreja l'embassament per la seva riba esquerra, resseguint el seu contorn allargat.

Després de deixar enrera l'embassament, s'arriba a una bifurcació. Cal girar a la dreta, direcció NE, cap al Castanyer d'en Cuc. En aquests moments s'entra a la finca particular de Can Cuc (com diu la pedra del marge esquerra del camí), cosa que fa pensar la importància que debia tenir aquesta casa fa uns anys.

Es va resseguint la riera de la Baga d'en Cuc, que creua el camí vàries vegades fins al trencant que porta al Castanyer d'en Cuc. Aquest es troba una mica apartat de la ruta però val la pena acostar-s'hi.

Castanyer d'en Cuc (780 m). Considerat arbre monumental l'any 1989, aquest castanyer de 11,7 metres de perímetre, és l'exemplar més gruixut de Catalunya. Té el tronc buit formant una cavitat amb dues entrades que va ser el refugi de pastors. També es diu que va ser la vivenda d'un carboner.

Des del castanyer, cal retornar a la bifurcació pel mateix camí de l'anada. Una vegada a la bifurcació, es segueix la pista principal cap amunt, en direcció E. Després de pocs minuts, poc abans de creuar el torrent del sot del Malforat, es troba una nova pista que marxa a l'esquerra, en direcció NE. Aquesta pista guanya alçada a través de contínues llaçades pel llom SW del turó del Pi Novell.

La pista enllaça amb un petit corriol que arriba fins al Coll del Pou d'en Besa.

Coll del Pou d'en Besa (1187). Situat entre el Turó d'en Cuc i el Turó del Pi Novell, forma part de la carena que uneix el Turó de Samont amb el Pla de la Calma.

Per continuar cap al Sui cal seguir el corriol que va en direcció NW. En un primer moment es voreja el Turó d'en Cuc (1238 metres) i baixa lleugerament fins al Coll del Roure Gros (1212 metres).

En aquest moment s'obre una bona vista del tram de camí que queda per recórrer.

Per altra banda, es pot contemplar el Matagalls , les Agudes i el Turó de l'Home des d'una altra perspectiva.

Només queda reseguir la carena fins al cim del Sui.

El Sui (1318 m). Cim situat enmig del contrafort que uneix el sector de la Calma amb el Turó de Samont. Coronat per un cilindre massís de pedra.

1. Bonito repor Bota,a ver si este verano me doy alguna pateada por l zona. Un saludo!

2. Gracias!
    Pues si te dejas caer por la zona, no dudes en decirlo.

3. Muy guapo el repor Marc.
    A seguir disfrutando.
    Un saludo.

4. Gracias Gabi!!
    Si disfrutar, ya disfrutamos...ya lo ves!
    Un saludo.

5. Hola, sí que es pot fer en bici però el més recomenable és fer-ho des del Pla de la Calma.