7 de gen. 2011

Castell de Sant Miquel, Girona

A l'est de la ciutat de Girona, en els primers contraforts de la serralada de les Gavarres, s'alça el turó de Sant Miquel amb el castell que porta el mateix nom. Aquest racó de les Gavarres és accessible tant des de Girona com des de Celrà i es troba relativament a prop d'ambdues poblacions.

El cim d'aquest turó, de 395 metres d'alçada, és ampli i s'hi pot trobar una ermita mig enderrocada, una part de muralla medieval i la torre de guaita a la qual s'hi pot accedir a través d'unes escales de cargol. Des del cim de la torre ofereix una gran vista a totes direccions.

El castell es va construir durant el segle XV i durant la Guerra de la Independència va ser testimoni important dels setges que va patir Girona (1808-1809). Més tard, entre el 1846 i 1849 es van construir dues torres de tel·legrafia òptica , de les quals no en queden restes clares.

Actualment, i després d'haver passat una primera fase de restauració, es pot visitar la torre de guaita i es poden observar l'ermita (mig enderrocada) i una part de la muralla.

Punt de sortida: Convent de Sant Daniel (80 metres)
Punt d’arribada: Convent de Sant Daniel (80 metres)
Horari: 2 hores (anada i tornada)
Desnivell: ± 315 metres
Alçada: 395 metres
Material: No es necessita material específic
Dificultat: Molt fàcil.

Convent de Sant Daniel (80 m). Sant Daniel és, actualment, un barri de Girona situat a l'est del Barri Vell. Però no sempre ha estat així ja que va passar a formar part de Girona l'any 1963. Travessat pel riu Galligans, ressegueix la Vall de Sant Daniel.
Darrera mateix del convent es troba el primer indicador cap al castell de Sant Miquel.

Després de fer una última mirada a la part posterior del convent, s'inicia el camí.

Al principi, es segueixen els carrers que porten fins a les últimes cases de Sant Daniel, passant pel costat del cementiri.

I aviat s'arriba al límit de la pista asfaltada, a l'aparcament de la Font del Ferro.

Font del Ferro (95 m). Font d'aigua ferroginosa situada al llit del torrent Estela, al cor de la Vall de Sant Daniel. Situada a pocs metres de la pista principal, disposa de barbacoes.

Després de passar el pàrquing de la Font del ferro, es passa pel costat de la fàbrica d'en Saguer. Una vegada creuat el pont apareix la primera drecera a la dreta.

I es pren aquest curt camí que permet escurçar uns metres el recorregut.

Es passa per sota el pont de la carretera i, ja a l'altra banda, es veu de molt a prop una de les figures que hi ha al marge de la carretera. El que em ve al cap és, què vol expressar l'autor?

Fent una mirada enrera es veu Girona mig tapat per la boirina.

Ara es continua per una pista ampla fins arribar a Can Lliure, casa al marge dret del camí.

Passada l'entrada d'aquesta casa, el camí fa un fort revolt a l'esquerra i s'agafa una nova drecera per la dreta.

Després de pocs metres es creua la pista principal i es continua recte, per una nova drecera que puja amb força fins a arribar a les runes de Can Mistaire.

A partir d'aquí, el camí és empedrat i es desvia a la dreta entre murs de pedra per retrobar la pista principal després de pocs minuts. S'arriba a una gran esplanada.

Es gira a l'esquerra fins al castell de Sant Miquel.

Castell de Sant Miquel (395 m). Castell del segle XV, situat dalt del puig de Sant Miquel. Gran vista de Girona i les Gavarres.

I per acabar, algunes fotos de castell...

... i algunes vistes des del cim de la torre:

Celrà i el Baix Empordà

Les Gavarres i Montgrí

Els Àngels

Girona

1. Una suerte poder combinar un recorrido por baja montaña con visitas culturales.
    Un saludo pareja.

2. Bonita ruta! Aunque nos pilla un poco lejos hay que apuntarla por si nos acercamos de vacaciones por allí con la famila.

Un saludo
    Luis

3. Es una de las rutas más agradables y cómodas que se pueden hacer por los alrededores de Girona. Y algo desconocida ya que la mayoría sigue el camino que sube "als Angels". Gracias por las bien detalladas explicaciones.

4. És molt bonic, jo hi vaig anar una vegada i no se com vaig arribar perquè no ho vam veure molt ben indicat

5. Hola,
    Ens han agradat aquestes fotos i n'hem posat una per il·lustrar aquest escrit:
    Les acàcies de la Font del Ferro
    Suposem que no et molestarà.
    Salut, endavant i gràcies.
    Amics arbres · Arbres amics

6. Carai! La meva intenció és arribar a pujar corrents fins a St. Miquel.. però ara com ara ho veig una mica magre! De moment he arribat fins a l'escultura aquesta.. que té forma de queixal.
    Mica en mica, anar fent fins a arribar-hi..!
    Molt ben documentada, l'entrada al bloc.
    Gràcies!

7. Algú sap quans Km hi ha des de Girona (Sant Pere Galligans) fins el castell de Sant Miquel??

8. Hola, des de Sant Pere de Galligans fins a Sant Miquel hi ha entre 4 i 5 km segons les dreceres que agafis (només anada).

9. Dmà dilluns tot baixant cap a Barna. anirem a fer aquest cim dins el repte dels 100 cims de la FEEC. El farem seguint la tva ressenya Marc, no tenim massa temps, però no sembla llarga.
    Manel i Tina

1. És un cim molt curt i facilet. Espero que les meves indicacions us siguin bones i que pogueu fer aquest cim de la nova llista dels 100 cims.

10. Saps com es pot arribar a la escultura aquesta de pedra pasant direcció Quart o algú auxi?

1. Hola, si et refereixes a l'escultura blanca alta que surt al reportatge, s'agafa des de Sant Daniel (Girona).