2 de gen. 2011

Voltant el Turó de Morou

La Vall de Riells és una part solitària del Montseny. Tanmateix, ofereix unes rutes tranquil·les i relaxades enmig de castanyers i fagedes.

En aquesta ocasió la ruta escollida ha estat una circular al Turó de Morou. L'anada s'ha fet seguint la vall de la Riera de Riells, per l'ampla i còmode pista que porta als corrals d'en Perarnau. A continuació, s'ha resseguit la Riera de Vimeners fins a Can Lleonart i la tornada ha estat per l'embassament de Santa Fe, Fontdecorts i Pla de Saba.

D'aquesta manera s'ha donat la volta a aquest cim asimètric, podent gaudir de la seva vessant més esquerpa durant l'anada i de la part més suau durant la tornada.

Fitxa Tècnica
Punt de sortida: Riells del Montseny (490 m)
Punt d’arribada: Riells del Montseny (490 m)
Horari: 4h 30'
Desnivell: ± 630 m
Material: No es necessita material específic
Dificultat: Baixa

Per accedir a l'ermita de Riells, cal arribar fins al poble de Breda per la carretera  GI-552. Des de la part nord del poble, cal desviar-se de la carretera principal i, posteriorment, girar a la dreta per la GIV-5521 durant uns 7 km fins a l'ermita de Riells del Montseny.
Al final de la carretera, al costat de l'ermita, hi ha una esplanada on es pot aparcar el cotxe.

Riells (490 m). Format per masies disperses. D'altra banda, però, considerem l'ermita de Sant Martí de Riells, d'origen romànic, com a punt de partida. La vall de Riells és una zona esplèndida que es troba a la vessant oriental del Massís i on s'hi pot accedir des de Breda.

Situats davant de l'ermita, prenem la pista ampla i fresada que surt en direcció NW, passant per sobre la carretera que ve de Breda. Aquesta pista serà la que ens acompanyarà durant bona part del camí.
Després d'uns 10 minuts, deixem el camí de les cascades a mà esquerra i continuem cap a la masia abandonada de Perarnau, actualment en estat lamentable. Darrera de la masia es poden veure els Esqueis de Morou, que ofereixen la seva cara més agresta.

Deixant enrera aquesta gran masia abandonada, arribem a Can Clotet. Una masia més petita i apartada a la dreta del camí. Continuem pujant suaument per la pista principal, sense deixar-la en cap moment i gaudint del contrafort NE del Turó de Morou.

Corrals d'en Perarnau (720 m). Situats enmig d'uns prats enlairats, dominen una gran extensió de terreny i ofereixen una vista privilegiada del Castell de Montsoriu.

Deixant enrera les edificacions i el turó de l'Aguda (769 m) que s'eleva per l'esquerra de la pista. A partir d'aquests moments, s'avança entre prats i conreus. De nou, s'arriba a una altra masia abandonada (Can Bernat) fet que ens demostra que aquesta part del Montseny era una zona bastant poblada fa anys però actualment la gent, ha emigrat d'aquestes masies i ha baixat a viure als pobles.

Arribats a aquest punt, cal estar atent en agafar algun dels corriols que marxen en direcció W o SW. Val a dir que també es pot continuar per la pista principal però aquest fet allargaria una mica més la ruta. Sense deixar la direcció W-SW, passant entre castanyers, i enllaçant els diferents corriols s'arriba, de nou, a la pista, a l'alçada de la masia dels Vimeners.

Els Vimeners (920 m). Masia habitada i situada enmig de la capçalera de la vall. Domina una àmplia panoràmica de les muntanyes que l'envolten i de part de la Selva.

Just abans d'arribar a la casa, es troba una bifurcació de camins. En aquest punt s'enllaça el camí que puja des d'Arbúcies per la Feixa Llarga amb el que ve des de Riells. Ambdós continuen cap a Santa Fe convertits en el PR C-204.

Continuem per aquest nou sender balisat, creuem el Torrent de Vimeners en direcció S i ens anem allunyant del Turó de Morou. Fent alguna drecera, retallem algun revolt i arribem a Can Lleonart.

Can Lleonart (1120 m). Actualment és propietat de la Diputació de Barcelona i s'utilitza com a escola de natura per a escolars.

Davant mateix de Can Lleonart, continuem en direcció S cap a l'embassament de Santa Fe. D'aquesta manera ja comencem el camí de retorn cap a Riells. No tardem massa temps en trobar l'extrem N de l'embassament i poder gaudir de les vistes.

Embassament de Santa Fe (1075 m). Construït enmig de la Riera de Santa Fe, és l'únic embassament de la conca de la Tordera. La presa va ser construïda durant els anys 20 però als anys 90 va ser comprada per PICSSA qui va portar a terme nombroses actuacions de manteniment i reparació. Com a dades de l'embassament, té una capacitat per 899.000 m3 i la presa té una alçada de 24 metres.

Continuem resseguint l'embassament per la seva riba oriental fins a la presa. Un cop allà, i continuant per la mateixa riba, continuem resseguint el Turó de Morou, que ens queda a la nostra esquerra entre la fageda que domina tota aquesta vessant.

Continuant per la pista dels Emprius, arribem a les roques anomenades del Sinaí. Després de passar aquestes roques, la pista continua en direcció SE i mitjançant un parell de fortes llaçades s'arriba a Fontdecorts.

Fontdecorts (990 m). Masia abandonada enmig del Massís de Morou, a peu de la pista que arriba fins al pantà de Santa Fe.

A partir d'aquí, l'ampla pista que seguíem es transforma en un estret corriol que devalla per la vessant E del Turó de Morou i després de perdre alçada ràpidament, enllaça amb el camí que porta a la casa de Pla de Saba.

Pla de Saba (665 m). Gran masia situada als peus del Turó de Morou amb obertura cap a l'E per uns grans plans.

Des d'aquest punt, continuem pel camí que desemboca a la pista que enllaça a Riells amb Gualba. I resseguim  aquesta última pista fins al punt d'inici.