27 de febr. 2011

Les Agudes, 1703 metres (Canal del Pont Gran)

Qui diu que no es poden fer ascensions hivernals al Montseny? Només es necessita que les condicions acompanyin. I això passa molt de tant en tant, aquesta és la llàstima.

El cim de les Agudes presenta dues vessants molt diferenciades: una de formes suaus resseguint la carena principal del Montseny i una altra, la cara nord, molt més abrupta. Per aquesta última vessant hi ha alguna canal accessible en condicions hivernals, quan la neu i el gel cobreixen la vegetació i les roques. Una d'elles és la Canal del Pont Gran (o la Canal del Sot del Pont Gran). Provablement té algun altre nom més com el Sot del Malpàs, però és fàcil reconèixer aquest punt perquè comença a la mateixa carretera sota un gran pont i va a parar a la cresta dels Castellets.

Aquesta ruta pot presentar algun tram complicat de superar i depèn molt de les condicions de la neu. És ideal que hi hagi una bon gruix de neu i que estigui ben glaçada per evitar que vagi caient avall (bé, de fet, com qualsevol canal) però en aquesta zona és difícil de trobar aquestes condicions.

Des de l’eix transversal (carretera C-25) sortir per la sortida de Coll de Revell. En arribar a la rotonda, continuar en direcció a Viladrau per la carretera GI-543. Finalment, prendre la carretera BV-5114 que es troba a l’esquerra i que arriba fins a Santa Fe del Montseny.

El Pont Gran es troba entre Sant Marçal i Santa Fe del Montseny, al peu mateix de la carretera.

Punt de sortida: Pont Gran (1300 m)
Punt d’arribada: Pont Gran (1300 m)
Horari: 4 hores(anada i tornada)
Desnivell: ± 400 metres
Alçada: 1703 metres
Material: Crampons, piolet, casc i corda (la corda és recomenable si es vol assegurar en algun punt).
Dificultat: Depèn molt de les condicions de la neu i pot presentar punts de dificultat mitjana.

Pont Gran (1300 m). Pont situat a peu de carretera, sobre el torrent del Malpàs. A pocs metres seguint la carretera en direcció a Santa Fe hi ha una petita raconada per aparcar el cotxe.

Quan comencem a caminar, semblava que el dia no voldria acompanyar.

Preparats i equipats ens acostem caminant per la carretera, on podem comprovar que els gruixos de neu són considerables.

Ara ja estem davant de la canal. Quan estàs en aquest punt, els nervis per ser-hi i l'adrenalina t'empenyen cap a la base.

Després d'avançar uns metres, faig una mirada enrera, on es veu el pont des d'on hem començat.

En fila india i organització anem progressant per la neu que està bastant tova però es pot progressar amb facilitat.

L'únic tram més complicat és un petit escaló rocós que apareix a mig camí. El superem per l'esquerra però la fina capa de gel que quedava a sobre la roca quan vaig passar-hi va dificultar aquest pas.

Castellets (1600 m). Part final de la canal. S'obre una bona panoràmica del Matagalls i el Pirineu nevat al fons.
Sortint de la canal, s'obre una bona vista del Matagalls, que està just al davant nostre, i podem veure la nevada que ha caigut aquests dies.

I al fons es poden veure els cims nevats del Pirineu.

Des d'aquest punt, decidim vorejar la cresta dels Castellets, fins i tot perdent una mica d'alçada per buscar una zona on la neu ens permeti fer una ascensió més segura fins al cim. És evident que estem a la cara obaga de les Agudes i el gruix de neu en aquesta part és considerable.

Però abans de posar-nos una altra vegada en marxa, faig una ullada a la Plana de Vic amb la boira típica d'aquesta zona.

I comencem a vorejar la cresta dels Castellets..

...baixem una mica per buscar el millor pas...

...i comencem el tram final d'ascensió.

Per fi, després de la suada i l'esforç de la pujada ja es veu la creu de les Agudes.

Les Agudes (1703 m).

La baixada es fa seguint la ruta clàssica fins a la Font del Briançó i des d'allà decideim baixar directament pel llom fins a la carretera, disfrutant de la neu com criatures.

1. Aquesta la tenim feta gràcies a un reportatge que vas penjar a mendiak fa un temps. UNa bonica activitat en un cim que no cal que estigui a Pirineus per ser important.