19 de març 2011

Castell de Farners, un castell de prínceps i princeses

El Castell de Farners es troba al terme de Santa Coloma de Farners, al cor de la comarca de la Selva. Situat en els contraforts més orientals de les Guilleries, allà on les muntanyes ja donen pas a la plana de la Selva. Des d'aquest punt estratègic, situat a 431 metres d'alçada, es domina una gran quantitat de terres d'aquesta plana, amb Girona i les Gavarres com a teló de fons.

Va ser construït durant el segle XI, per tant, es tracta d'una construcció romànica. De fet, ja apareix documentat al 1046 al jurament de fidelitat del vescomte Ramon Folc I de Cardona al comte Ramon Berenguer I. A partir d'aquest moment esdevingué un feu del vescomtat de Cardona.

La ruta que hem fet, forma part de la "Ruta del Romànic Colomenc". En aquesta ruta es poden visitar les construccions més destacables d'art romànic que hi ha al terme de Santa Coloma. Entre elles: l'ermita i el castell de Farners, Sant Iscle i Santa Victòria de Sauleda o Sant Pere Cercada.

Una part d'aquesta curta passejada fins al Castell de Farners l'hem fet per la drecera de Trencacames, que puja molt directe, retallant unes quantes llaçades de la pista forestal.

Punt de sortida: Santa Coloma de Farners. Parc de Sant Salvador (142 m)
Punt d’arribada: Santa Coloma de Farners. Parc de Sant Salvador (142 m)
Horari: 2 hores (anada i tornada)
Desnivell: ± 290 metres
Alçada: 431 metres
Material: No es necessita material específic. És important anar ben proveït d'aigua, sobretot a l'estiu.
Dificultat: Fàcil.

S'accedeix a Santa Coloma de Farners per l'Eix Transversal (C-25) o bé per la carretera C-253. Nosaltres ho fem per aquesta última, passant per Riudarenes i arribant a Santa Coloma per la seva entrada SE. Per arribar al Parc de Sant Salvador, cal creuar tot el municipi i seguir els indicadors fins aquest parc, que es troba a la part Oest del poble.
Si es vol, també es pot pujar amb el cotxe fins a l'ermita de Farners, situada al peu del castell, seguint per una pista en bon estat.

Parc de Sant Salvador (142 m). Parc municipal excepcional on es respira molta tranquil·litat. S'hi pot trobar la Font de Sant Salvador, ja utilitzada durant el segle XVIII, i altres fonts escampades pel parc.

Des del parc de Sant Salvador, s'agafa la pista que marxa en direcció NW. Durant els primers metres, aquesta pista està asfaltada però aviat es converteix en una pista de terra en bon estat que puja en suau desnivell.

Al primer revolt tancat que gira a l'esquerra es deixa la pista per agafar el camí que baixa a davant nostre.

Drecera Trencacames (155 m). Camí que guanya alçada seguint el curs natural de l'aigua. Durant bastanta estona puja directe pel llom rocós. El nom està ben triat, tot i això, és un camí prou bonic.

El camí que seguim, per no fer la pujada monòtona per la pista, baixa a mig revolt però de seguida s'endinsa al bosc començant a pujar per un corriol estret.

Anem pujant per aquest corriol i Santa Coloma va quedant enrera.

A partir d'aquest moment, entenem d'on ve el nom d'aquesta drecera. El camí es perd i es puja directament pel llom del turó. La pujada és curta però intensa.

Una mirada enrera des de mitja pujada. Es veu que hem pujat força.

Poc abans de retrobar la pista, es té una bona vista de Santa Coloma, amb la pista que puja al castell en primer pla.

A partir d'aquí, continuem pujant per la pista. Fins que el castell comença a aperèixer darrera dels arbres.

Ermita de Farners (400m). Construcció del segle XI situada als peus del castell de Farners. A davant de l'ermita hi ha una zona de picnic amb taules i barbacoes. Cada any, el dimarts després de Pasqua s'hi fa l'aplec.

Des de l'ermita, només queda un curt tram de pujada fins al castell, que ja es veu a sobre.

Castell de Farners (431 m). El castell es troba en molt bon estat, després d'una fase de restauració. Des d'aquest punt elevat es té una vista molt bona, que justifica la seva situació.