10 d’abr. 2011

Bestracà (1056 m), solitud per totes bandes

Si intentem definir l'Alta Garrotxa, les paraules que primer ens surten són terra aspra, feréstega, solitària. I un dels cims que més ens permet contemplar aquesta zona és el Puig de Bestracà (o Mestracà). Aquest cim, situat al cor de l'Alta Garrotxa, permet unes vistes fantàstiques d'aquest Espai d'Interés Natural i és l'exemple més clar de la solitud d'aquesta regió.

Per accedir a aquest cim, hem escollit Oix com a punt de partida. En el cas que es vulgui reduir una mica més l'ascensió, també es pot començar des del peu de la carretera entre Oix i Beget, a tocar de la masia del Pairé.

Des del cim es pot contemplar tota la carena fronterera amb el Comanegra com a teló de fons, a més del Bassegoda o el Mont com a altres cims destacables.

Punt de sortida: Oix (413 metres)
Punt d’arribada: Oix (413 metres)
Horari: 3 hores 30 minuts (anada i tornada)
Desnivell: ±  643 metres
Alçada: 1056 metres
Material: No es necessita material específic. És important portar aigua ja que no es troben fonts en tot el recorregut.
Dificultat: Fàcil.

Des de Castellfollit de la Roca s'agafa la carretera GIV-5221 en direcció a Oix i Beget. Seguint uns 10 km s'arriba al nucli d'Oix, punt de partida d'aquesta ruta.

Oix (413 m). Petit nucli afegit al municipi de Montagut l'any 1972. I no va ser fins al 2002 que en va passar a formar part també en el nom del municipi com a Montagut-Oix. Aquest petit poble, de gran extensió, es troba situat al mig de l'Alta Garrotxa, enclotat també en el pas del temps.

Des de l'aparcament de sota l'església pugem pel carrer principal del poble fins a la font. Des d'allà, el carrer gira a l'esquerra i el seguim fins al rètol que ens indica la direcció a seguir. En el nostre cas seguirem en direcció al Coll de Bestracà (marques grogues).

Anem deixant les últimes cases d'Oix enmig d'una calor inusual pel mes d'abril.

La pista es va enfilant però cal estar atent a no perdre les marques grogues perquè es pot retallar el camí per un corriol que va pujant decididament fins a retrobar de nou la pista anterior. Oix va quedant avall, avall.

Es creua la pista i es continua pujant, ara fins a creuar la carretera asfaltada d'Oix a Beget. En aquest tram de pujada, es pot veure com la primavera ja està força avançada, i si no que li preguntin a la ginesta...

Travessem la carretera i continuem per la pista que ens porta fins a la masia del Pairé vorejant prats de pastura.

El Pairé (725 m). Impressionant masia, ara mig abandonada, però que permet fer-se una idea del que va ser algun dia. Domina una gran zona de pastura i les vistes des d'aquest punt són envejables.

Des del Pairé, la pista continua en direcció NW en suau pendent fins al Coll de Bestracà. En aquest punt, situat a 867 metres, hi ha una bifurcació de camins. Per una banda, es pot continuar per la mateixa pista fins a Beget. En canvi, si ens desviem a la dreta, podem anar a l'ermita de Sant Andreu de Bestracà i al Puig de Bestracà. Girem a la dreta, fins a l'ermita.

I el Coll de Bestracà vist des d'una mica més endavant.

Sant Andreu de Bestracà (970 m). Ermita de construcció romànica (s. XII-XIII) ben rehabilitada.

Fem la volta per darrera l'ermita i trobem un corriol que puja fins al costat d'una gran soca que, pel que sembla, va patir els estralls d'un llamp.

Des d'aquí el camí està marcat amb fites de pedra i s'endinsa a una zona tupida. Per sort, enmig de l'ombra, aquest últim tram de pujada es fa suportable i arribem a la carena de seguida. Quan sortim a treure el cap per la carena, quedem sense paraules...

Després de gaudir de les primeres vistes, anem continuant per la carena fins al cim del Puig de Bestrecà.

Puig de Bestracà (1056 m). Situat al mig de l'Alta Garrotxa, és un mirador fantàstic d'aquest Espai d'Interés Natural. A dalt el cim, s'hi pot trobar, un vèrtex geodèsic i les ruïnes d'un antic castell i una ermita.

1. Bonita La Garrotxa, y esa arista que se ve desde la cima? (Foto Mendiak).

Un repor muy bonito, un saludo y a seguir!

2. Esa arista es la Cresta del Ferran, impresionante desde este ángulo.

3. Hola Nuri y Marc, ¿ como van esas carreras ? ya veo que no perdéis ninguna oportunidad de escaparos a una montaña. Conozco muy poco de La Garrotxa, seguro que tiene unos rincones fabulosos como los que nos enseñáis en el repor.
    Un saludo.

4. Hola Fernando, pues intentamos hacer un poco de todo: un poco de monte y alguna carrera. Lo de que no conoces la Garrotxa tiene solución, cuando decidáis venir por aquí, te llevo a conocer la Garrotxa (y no te defraudará).
    Un saludo a la familia!

5. doncs mira, precisament dmà dimarts anem a fer aquest cim, ens va b la tva ressenya. Merci

1. Perfecte, segur que us agradarà!!