17 de juny 2011

El Mont (1117 metres), per Roca Pastora

El Mont (o la Mare de Déu del Mont) és un cim aïllat situat entre l'Alt Empordà i la Garrotxa. És un dels cims amb més alçada de la Garrotxa i un mirador excepcional de l'Alta Garrotxa, de l'Empordà, el Pla de l'Estany i la Vall del Fluvià. En dies clars es pot veure la Costa Brava, el Cap de Creus i els cims del Pirineu. A més té una ascensió ràpida i senzilla des d'una gran varietat de llocs diferents.
Malgrat tot, no és un dels cims clàssics de la zona. El motiu pot ser la carretera que arriba fins a dalt. S'hi pot pujar amb cotxe per una carretera estreta però molt còmode i ràpida. I això fa que no es respiri la solitud de molts cims de la zona.
S'hi pot trobar un petit santuari, un restaurant i una imponent antena de comunicacions.

Mapa turístic de situació

Punt de sortida: Beuda (340 metres)
Punt d’arribada: Beuda (340 metres)
Horari: 3 hores (anada i tornada)
Desnivell: ± 777  metres
Alçada: 1117 metres
Dificultat: Fàcil.

Des de Besalú s'agafa la carretera GI-5234 en direcció a Beuda. Seguint uns 5 km s'arriba al nucli de Beuda, punt de partida d'aquesta ruta. En el cas que es vulgui, es pot avançar per la carretera que dóna la volta al poble i aparcar més endavant, a peu de pista.

Beuda (337 m). Municipi situat al nord-est de la comarca de la Garrotxa, limitant amb l'Alt Empordà. Actualment tçe una població de poc més de 300 habitants distribuïts en diferents nuclis (Beuda, Lligordà, Santa Maria de Palera o Segueró).

Es voreja el poble en direcció est pel costat mateix de l'església i es segueix per la carretera durant uns 900 metres. A l'esquerra hi ha una petita entrada que porta a una pista enmig d'un bosc d'alzines. En aquest punt hi ha un rètol de prohibit el pas de vehicles i es troben les marques de PR (groc i blanc) que seguirem durant tota l'ascensió.

Es comença a pujar per una còmode pista que es converteix en corriol. A la bifurcació hi ha un rètol que ens indica que entrem a l'Alta Garrotxa.

Des d'aquest punt també es pot accedir al Castellot (queda pendent per una altra ocasió). Seguint el PR es troba un rètol metàl·lic que indica la Mare de déu del Mont per la Roca Pastora.

El camí va guanyant alçada fent llaçades contínues amb les marques de PR sempre a la vista.

Poc a poc es va avançant per aquest corriol enmig d'una zona de vegetació bastant espessa. Tot i la pujada continuem pujant a bon ritme.

A la zona anomenada Salve Regina (zona de pas d'antigues peregrinacions) es veu Beuda al fons, sota nostre.

I molt aviat trobem la carretera que puja des de Falgars.

Amb el rètol indicador corresponent.

Font de Roca Pastora (822 metres). Font situada a la dreta de la carretera a la que s'hi per unes escales.
En aquests moments es segueix la carretera gaudint de les vistes de la cara sud que se'ns ofereixen. Des d'aquest punt es pot veure el Castellot, forces metres per sota d'on estem passant.

I Besalú, encara més avall.

Continuant uns metres més s'arriba a Sant Llorenç de Sous, una abadia benedictina documentada de l'any 1003 i que es troba en plena restauració.

Ja es veu el cim, tampoc és tant lluny.

Poc després de passar Sant Llorenç de Sous, es deixa la carretera i s'agafa el camí surt a la dreta i que torna a portar a la carretera passant pel Collet de les Sorreres.

Una vegada es surt a la carretera ja estem a 1022 metres d'alçada, així que queda un desnivell de 100 metres fins al cim de la Mare de Déu del Mont.

Per arribar fins a dalt, haurem de tornar agafar un camí que surt d'un revolt molt tancat i que ens fa guanyar l'alçada que ens falta en poc temps.

Mare de Déu del Mont (1117 metres).

Algunes vistes des del cim...

1. Desde allí seguro que hasta podíais oler el mediterráneo. Bonito lugar Marc, un saludo.

2. Oler, oler, no pero ver entre las nubes sí.