14 de juny 2011

Elizondo, per fi!

El temps en aquesta zona és imprevisible, almenys per nosaltres que som d'un clima mediterrani. El dilluns ens despertem molt aviat. En part perquè hem d'arribar sí o sí a Elizondo i volem evitar més sorpreses i en part perquè portem moltes hores a dintre la tenda descansant.

Deixem el port de Lizarrieta i la carretera i enfilem pel llom de la muntanya seguint les mugues frontereres. En aquest tram de camí es va seguint la línia divisòria entre Lapurdi i Navarra, de la qual les mugues ens marquen el camí. Sense desviar-nos de les mugues, les anem seguint: començant per la muga 44 que es troba al mateix coll de Lizarrieta fins a la muga 50. En aquest moment ja hem arribat a un altre coll, el Collado de Nabarlatz (Nabalsako Lepoa) a 475 metres d'alçada.

Des del coll, el GR gira cap al sud, deixant la línia divisòria i les mugues que ens ha acomanyat fins aquí. Perdem alçada fins al torrent de Basate, i continuant en direcció sud entrem a la propietat d'un caserío. Deixant les construccions anem a buscar el Cerro de Orizqui i el Centinela per vorejar-lo per la seva cara oest fins al Collado de Irazaco a 530 metres.

Aquí portem uns 5 km i sembla que el cos agraeix les hores que vam descansar el vespre anterior. De moment, anem bé i seguint les marques del camí. Sembla que no tindrem sorpreses.

Pocs minuts després de creuar el collado de Irazako, arribem a un altre coll, el Collado de Ursumiatza per on creua la carretera que uneix Etxalar amb Urdax. Aquí el camí surt en direcció SE planejant sobre una zona de prats de pastura. Parant atenció a les marques del camí, els metres avancen amb comoditat ja que no hi ha forts desnivells i el dia és agradable.

Sense adonar-nos-en hem arribat al Collado de Alzu, entre els cims d'Alzu (a l'est) i Zamateluko Gaña (al NW) i des d'aquí, ens plantem en un moment a la carretera NA-4453, a l'alçada del Collado de Eskisaroi on aprofitem per fer una parada per descansar, agafar forces i planificar el que ens queda fins a Elizondo.

Una vegada surts d'Eskizaroi, ve l'última pujada del dia, no és massa dura, però lo suficient com per patir una mica. Són uns 250 metres de desnivell que es van fent passant entre cims d'aquesta zona. Prenent un camí rocós que va en direcció sud es deixa el cim d'Atxuela (828 m) a l'esquerra i s'arriba al Collado de Bagatxeta, un petit coll que sembla una catifa d'herba a 720 metres. Més endavant es passa pel costat del Larrondo (853 m) i s'arriba al Collado Iñaberri a 795 metres.

En aquest tram del camí, tinc l'ocasió de veure dues àligues aixecar el vol a pocs metres d'on passem nosaltres. És impressionant veure l'amplada d'ales que tenen i com aixequen el vol.

A dalt d'aquesta última pujada del dia, un nou descans. Hem pujat ràpid i necessito descansar i menjar una mica. A partir d'aquí queden 7 km de baixada fins a Elizondo. A veure si avui ho sabem fer bé i no la liem com els dies anteriors...

Comencem la baixada, que en alguns trams té força desnivell i arribem al caserío Maistruzar, que queda al marge dret del camí. Al costat de la casa hi ha una font que ve de meravella per poder carregar aigua. Continuant la baixada arribem al Pla d'Amezti amb unes taules de pedra i on no desaprofitem l'ocasió de dinar.

Dinem amb tranquil·litat perquè, ara sí, ja ens veiem al final de l'etapa. Queden només 4 km per arribar a Elizondo i hi ha una pista asfaltada que puja des del poble. Així que després de dinar posem la directa i baixem seguint el camí que va retallant la pista fins a l'entrada del poble.

Per primera vegada podem dir que hem aconseguit l'objectiu. Arribem al final de l'etapa, a una hora raonable, són les 5 de la tarda. I a més trobem allotjament per poder dutxar-nos i dormir tranquils.

Per acabar la jornada, després d'una dutxa reconfortant, visita obligada per Elizondo. Aquest poble és la capital del Baztan i es mereix una visita.