16 de juny 2011

La boira de l'Iturrumburu

El despertador sona molt aviat. El paro i m'hi giro, 5 minuts més... És la primera nit que dormim en llit i s'hi està molt bé. Encara és fosc quan tenim les motxilles penjades i sortim del Trinkete, on hem passat la nit.
L'etapa d'avui no sembla massa llarga, segons la guia Elizondo-Urkiaga: 18,75 km i 5h 25'.

Per sortir d'Elizondo hem d'anar en direcció sud-est i agafar la carretera que va a l'ermita de Santa Engracia. Aquest tram el fem completament a les fosques, només amb la llum del frontal. Però a l'alçada de l'ermita, ja comencem a veure les primeres llums del dia, i sembla que avui el dia no serà tant bo com ahir.

La carretera estreta passa a ser un camí que va guanyant alçada sempre en direcció sud. En aquests moments, i aprofitant una zona una mica més plana, situada en una bifurcació de camins, aprofitem per esmorzar. Unes galetes i un tros de xocolata entren molt bé a aquesta hora del matí.

Mirant el mapa i el perfil d'etapa, hem avançat a bon ritme i ja hem de ser molt aprop del Collado Bailei. En tornar-nos a posar a caminar, passem a tocar de l'Urkizte, que destaca per ser una zona del dòlmens de la Vall de Baztan. En aquesta zona s'hi poden trobar dotze monuments megalítics, cinc dels quals a Urkizte. Quedaria molt bé si digués que els vam visitar tots, però és mentida, no en vam veure ni un...

Continuant el camí arribem al Collado Bailei, a 606 metres. Aquest és el primer d'un seguit de colls de muntanya que haurem de superar en l'etapa d'avui i es troba al costat d'una petita construcció, a tocar d'un entremat de camins. Agafem el que surt en direcció SE i, ara sí que notem que el camí puja amb més força i es va mantenint el desnivell fins al segon coll del dia, el Collado de Urballo, a 890 metres. Aquí decidim fer un altre descans per beure una mica i contemplar el paisatge que hi ha davant nostre. El punt on ens trobem és un coll de muntanya situat entre la Peña Larrebelzeko (962 metres) i la Peña del Alba (1074 m).

Des del coll continuem el camí i continuem pujant, poca estona, això sí. Al cim trobem un ample collada amb una muga fronterera. L'última que vam veure era la 50 i retrobem la frontera a la 127. Que resseguim fins a la muga 130 i d'aquí, anem directes al Collado Zaldegi amb la Borda de Quinto Real, un refugi de caçadors amb taules i una font. Poc abans d'arribar a la borda, sento un soroll fort just darrera meu. I, en girar-me, veig que ve de cares un grup de cavalls pel camí. Per sort, estic a temps a decantar-me per deixar-los passar...

En aquest racó aprofitem per fer una parada llarga, sembla que ens ho mereixem.

Quinto Real (Kintoa).
 És una zona situada a la capçalera del Valle de los Aldudes i va ser durant temps un territori sense amos i on pujaven a pasturar ramats de Baigorri, Erro, Luzaide, Baztan i Aezkoa. El nom de Quinto Real ve del segle XIII quan els reis de Navarra decideixen reservar-se una cinquena part de les pastures i terrenys. Actualment, és una inmensa fageda que pertany a diferents valls del Pirineu navarrès.

Sortint del Collado Zaldegi, passant pel mig d'uns prats de pastura es guanya la cresta a través de lloms suaus fins al Collado Bustalmorro. En aquest punt convergeixen el GR 11 amb el GR 12 (o "Senda de Euskal-Herria).

A partir d'aquest coll, es va perdent alçada passant pel costat de més mampares de "palomeros" fins al Collado Enekorri i d'aquí es baixa fins al Port d'Urkiaga (Urkiaga Gaina), punt final de la tercera etapa segons la guia. Aquest port de muntanya té la particularitat de ser la divisòria d'aigües entre el Cantàbric i el Mediterrani. A part d'aquesta curiositat no sé perquè la guia posa el final d'etapa en aquest punt, si no hi ha res més que una barraca. Així que de passar la nit aquí, ni pensar-hi.

A més, encara és aviat, és hora de dinar. Així que dinem i després decidirem fins on continuem. Mentre estem dinant recordo uns rètols que hem trobat i que indicaven Casa Pablo. Tampoc ha de faltar tant? I així ens ho confirmen una parella que ens comenten que estan fent la GR 12 i que pensen dormir a Casa Pablo, de fet, ells ja tenen la reserva feta.

Decidit, després de dinar, enfilem el camí que ens ha de portar a Sorogain. Ara el GR 11 continua junt amb el 12 i agafen direcció SE per una pista ampla que puja enmig d'una imponent fageda. Més endavant, la pista passa a ser un camí més estret fins a desdibuixar-se en el Circ d'Adi.

La boira es desplaça molt ràpid i aviat quedem atrapats enmig d'una espessa capa. La visió es molt baixa, pràcticament nul·la. En passar pel Circ d'Adi, els ramats pasturen tranquil·lament, sembla que ells sí que estan acostumats a aquesta espessa boira. Es fa difícil seguir el camí i buscar la següent marca és una aventura. Per sort hi ha el filat que es pot anar seguint. Però s'ha de creuar en algun moment, però on? quan? fem forces pujades i baixades per un llom buscant per on passar. El temps està complicat, els minuts passen i fa fred. Al final, decisió ràpida i avall: treiem la brúixula, mirem la direcció i avall, alguna cosa trobarem.

Per sort, després d'anar baixant, arribem a la riera. Alla al costat hi ha un noi buscant "hongos" a qui pregunetem on és Casa Pablo.  No estem massa lluny, ho tenim a tocar, pocs minuts més i hi arribarem.

Finalment es veu el refugi de Casa Pablo. Entrem i resulta que ja ens esperaven, aquella parella amb qui hem parlat a Urkiaga ja els han informat. Per segona nit seguida, tenim llit, dutxa i sopar calent, quin luxe. Ah, i el  sopar l'amanim amb un vi criança que fa que anem a dormir ben planers.

Una altra etapa al sac: Elizondo - Sorogain (Casa Pablo), 26 quilòmetres.

1. Bona sort que vau tenir... nosaltres vam trobar la boira a Quinto Real, i les vam passar canutes!!!

2. Canutes les vam passar tots però almenys ens va deixar baixar a Urkiaga sense problemes.

3. Hola Marc, tengo pensado hacer el GR11 y necesito reservar en casa Pablo pero no encuentro ninguna página ni telefono actualizado del actual dueño. ¿Podrías, por favor, darme alguna información al respecto, si la tienes?
    Muchas gracias por anticipado y un saludo

4. Hola Jesús, he encontrado un teléfono de Casa Pablo en Sorogain (948 39 20 25) y el responsable se llama Joseba. Lo que no tengo claro es si la información está actualizada o no, lo siento.