18 de juny 2011

Puig Drau i el Cucurull, al cor del Pla de la Calma

El Puig Drau és un gegant col·locat a l'extrem del Pla de la Calma. Vist des d'aquesta banda, ningú diria que és una de les màximes elevacions del Montseny i només és superat pels tres cims més emblemàtics (Agudes, Turó de l'Home i Matagalls). Ara bé, si es mira des de la Vall de Tordera, mostra un aspecte imponent, alçant-se molts metres per un vessant recobert de boscos espessos i impenetrables.

Malgrat oferir una vista impressionant (en dies clars) i permetre una passejada tranquil·la i relaxant pel Pla de la Calma, no és una zona molt visitada. Podríem dir que resta a l'ombra del Matagalls, i això fa que m'interessi especialment per aquest tipus de cims, oblidats per molta gent.

La ruta explicada és apta per tots els nivells i es pot fer tant caminant, com amb bicicleta de muntanya o, com ha estat el meu cas, corrent a un trot molt suau. A més, de camí del Puig Drau, m'he escapat per fer una visita al cim del Cucurull, una altra joia oblidada!

Punt de sortida: Coll Formic (1145 metres)
Punt d’arribada: Coll Formic (1145 metres)
Horari: 3 hores (anada i tornada)
Desnivell: ±  200 metres
Alçada: 1344 metres
Material: No es necessita material específic. És important portar aigua, sobretot a l'estiu.
Dificultat: Fàcil.

Des de Sant Esteve de Palautordera s'agafa la carretera BV-5301 en direcció a Seva. Seguint per aquesta via es passa el poble del Montseny i s'arriba a Coll Formic, punt d'inici i final de la ruta. Al costat del restuarant hi ha un aparcament que acostuma a omplir-se amb facilitat.

Coll Formic (1145 m). Port de Muntanya que separa el Pla de la Calma i el Massís del Matagalls. Es troba a la carretera que uneix Palautordera amb Seva.

La ruta comença a peu de carretera, al costat mateix de l'indicador de camins. Com es pot veure és una zona creuada per una gran quantitat de rutes marcades: GR 5-2, Matagalls-Montserrat, Ruta Verdaguer i el Meridià Verd.

Des d'aquest punt, s'agafa el camí que surt en direcció SSW, i va directe cap al Pla de la Calma.

Es deixa el restaurant a l'esquerra i es continua per la pista.

I a sota queda la Vall de la Tordera.

Pujant durant poc més d'un quilòmetre per la pista s'arriba al Pla de l'Ase Mort, on s'obre la vista cap a la Plana de Vic.

A partir d'aquí, la pista ja avança sense massa desnivell. És l'entrada del Pla de la Calma.

En el primer revolt de la pista, decideixo fer una escapada fins al cim del Cucurull. Així que abandono el camí i començo a pujar pel llom, avançant molt còmodament.

Passo pel primer cim del dia, el Turó del Faig de la Mola, de 1244 metres. Tot i això no és més que una petita elevació de la carena.

I arribo al Cucurull, que tot i que té una alçada inferior al Turó del Faig de la Mola, es diferencia perquè està a l'extrem de la carena, desplomant-se cap a la Vall de la Tordera.

Ja es veu el Puig Drau, l'objectiu principal del dia.

En plena baixada del Cucurull, passo pel costat del Corral de Puigventós, ben conservat.

Vaig retallant el camí per anar a buscar la pista del Pla de la Calma. Mentre retallo pel mig dels prats em trobo que està tot ple de falgueres, i la sensació de corre-hi pel mig és impressionant per la seva suavitat.

En retrobar la pista, continuo amb suaus pujades i baixades.

A l'esquerra hi ha el Cafè, les ruïnes d'un antic mas. Durant el segle XIX, aquest mas es popularitzà amb el nom del Cafè dels Carlins.

I el Puig Drau, ja es veu una mica més aprop, amb la seva antena tant característica.

A partir d'aquí, la millor opció és continuar per la pista fins a la cruïlla de camins de Pedres Blanques. En aquest punt, es deixa la pista principal per girar a l'esquerra, fins arribar al cobert indicador del Vilar de la Castanya.

I per arribar al cim només cal agafar el camí que surt a l'esquerra en lleugera pujada.

Puig Drau (1344 m).

Algun detall del cim.

I, entre els núvols, es pot veure el Sui i el Turó d'en Cuc.

Mentre estic descansant al cim, els núvols no paren de moure's, juganers...

1. El Puig Drau ja hem nat tres vegades ens agrade la ultima setmana de setembre voloem tornari si bon temps