23 de jul. 2011

Candanchú i la Gave d'Aspe

La nit ha estat tranquil·la en aquest petit hotelet. Al final hem dormit força gent en un espai reduït, però al ser els primers en instal·lar-nos vam poder triar la "suite", o sigui, dormir sobre els bancs d'obra.
A primera hora del matí, amb l'esquena totalment planxada, decidim posar-nos a caminar i arribar aviat a Candanchú. Per tant, amb una temperatura bastant freda sortim a fora i veiem les primeres llums del dia que il·luminen els cims.

identificació dels cims a càrrec de Andua

Havent vist aquest primer espectacle, ja podem dir que almenys avui tindrem un dia clar i no haurem de patir per la pluja. Ens abriguem i comencem a caminar per la vall d'Aguas Tuertas, seguint el riu que avança serpentejant pel mig de la vall. És una passejada tranquil·la passant pel costat dels cavalls que estan començant a pasturar.
Al final de la vall, arribem al Port d'escalé i les parets rocoses ens diuen que alguna cosa haurem de fer, per algun costat o altre les haurem d'esquivar. I en aquest moment veiem un indicador que ens marca el camí cap al sud. La suau aproximació es converteix en una pujada un pèl més exigent. Però a aquestes hores del dia, encara no es pateix gaire. Així, xino-xano i sense adonar-nos arribem a la cota 1915. A partir d'aquí ràpida baixada fins a l'Ibon d'Estanés.

Voregem l'ibon per la seva riba sud, seguint les marques que ens van guiant buscant el millor pas fins a trobar el camí que baixa fins a Candanchú. Deixant l'ibon es comparteix camí amb l'Alta Ruta Pirenaica (HRP) marcada amb 3 franges horitzontals vermella-blanca-vermella. Cal estar atent perquè aproximadament 1 km més endavant els destins es tornen a separar. Mentre el GR fa un gir brusc cap a sud, l'HRP continua en direcció est. Comento això perquè nosaltres no ens n'adonem. Mentre baixem animats inmersos en mil converses, continuem per l'HRP.

Anem baixant per un camí amb molta afluència de gent fins a arribar a la carretera de Somport. Hi ha un parador que serveix de punt d'inici de l'excursió que porta a Estanés i que feia tota aquesta gent que ens anàvem trobant.

Parem un moment per mirar-nos el mapa i decidir què fem. La primera opció seria continuar per l'HRP fins a Somport i d'aquí arribar a Candanchú. I la segona opció és seguir la Gave d'Aspe en direcció sud fins a retrobar el GR. De les dues possibles opcions, la més senzilla i ràpida és la primera. Però nosaltres optem per la segona sense tenir en compte el desnivell que ens haurem de "menjar" en el tram final de la Gave d'Aspe.

Malgrat tot, seguir aquest camí pel costat del riu val la pena perquè a estones passes pel fons de la vall i no hi fa gens de calor degut a que la vegetació és molt espessa. Anem pujant la Gave d'Aspe fins a retrobar el GR, que es troba després d'una dura pujada i, ara sí, continuem en direcció NE per girar molt aviat a E. En aquest curt tram és de les poques zones que trepitgem terreny francès.

Arribant al Col de Causiat deixem el terreny francès i ja es veuen, a davant nostre, les pistes d'esquí de Candanchú. Baixant pel costat de les pistes arribem, ara sí, a Candanchú. Final d'etapa.

Per acabar, busquem allotjament en algun dels albergs que hi ha al complex turístic de Candanchú. El trobem i ens atenen molt i molt bé. Les habitacions de l'alberg tenen el nom de diferents cims o llocs importants de la zona. I com s'hi ens ho haguessin vist a la cara, ens donen l'habitació "Gave d'Aspe".