25 de jul. 2011

Candanchú - Sallent (pels Ibons d'Anayet)

Des de Candanchú fins a Sallent de Gállego tenim dues variants. Totes dues tenen una distància semblant, entorn dels 21 km, un desnivell semblant i el temps de ruta és molt igual. Les dues opcions que tenim són un camí més al nord que passa per la Canal Roya, o bé un altre camí més al sud que va per la Canal d'Izas. Com que no sabem quina és la millor opció, ens deixem aconsellar per altre gent. I el propietari de l'alberg on hem passat la nit ens recomana la Canal Roya.

Després d'un bon esmorzar, ens preparem per sortir. Avui ens espera un dia radiant. Deixem Candanchú per la part baixa del poble i anem a buscar l'escola d'escalada. Des d'aquí fem una curta pujada fins al collado del Castellar, on hi ha les ruïnes de l'antic castell de Candanchú, i baixem fins al pont del Ruso, on la carretera atravessa el riu Aragón. En aquesta primera part de camí, el GR 11 comparteix ruta amb el GR 65.3 (tram aragonès del Camino de Santiago).

Aviat apareix la bifurcació cap a les dues variants: la Canal Roya i la Canal d'Izas. En aquest cas, optem per desviar-nos a l'esquerra i seguir el camí que passa per la Canal Roya. El camí va pujant suaument seguint el marge esquerra del Riu de Canal Roya.

La vall que haurem d'anar remuntant s'obre davant nostre i s'endevina el color que dóna nom a la Canal Roya. Després de pocs metres arribem al petit refugi de Lacuas i a partir d'aquí la pujada és una mica més dura. Creuem el riu i continuem resseguint-lo, ara pel marge dret.

Deixant a l'esquerra el camí que puja al Port d'A Canal Roya, arribem a un pal nivomètric. I a partir d'aquí afrontem la pujada més dura del dia, que ens fa suar de valent. Són uns 200 metres de desnivell que es van fent per un corriol estret que puja amb fortes llaçades. Però quan arribem a dalt, ens trobem amb la sorpresa del pla dels Ibons d'Anayet, a 2227 metres. Val la pena arribar fins aquí per tenir aquestes vistes.

Per una banda, estem als peus del pic d'Anayet.

I si mirem cap al nord, estem a davant d'un dels cims més característics i emblemàtics dels Pirineus, el Midi d'Ossau.

Estem a mig camí, i ara ve baixada fins al final de l'etapa. En primer lloc haurem d'anar fins a la sortida d'aigua de l'Ibón d'Anayet. Aquesta sortida d'aigua és l'inici del riu Gállego.

Anem baixant amb fort desnivell pel Barranc de Culibillas, creuant el riu Gállego en vàries ocasions. Aviat el camí pedregós es transforma en una traça marcada enmig de prats de pastura. I poc més endavant acabem baixant per una pista ampla i còmode que ens porta a la carretera de Portalet. En aquest punt, ens retrobem amb la variant que ve de la Canal d'Izas. Només ens queda creuar el petit nucli de Formigal i uns 3 quilòmetres més avall, arribar al final de l'etapa, Sallent de Gállego.

El poble és petit però val la pena fer-hi una visita. Al vespre, en anar a sopar ens trobem amb en Henrik, amb qui hem coincidit en més d'una ocasió i fem la que serà l'última xerrada amb ell, un plaer haver-te conegut!

Mapa de l'etapa:

Aquesta etapa posa un punt i apart a la nostra ruta, ja que és l'última de l'any 2005.