26 de jul. 2011

Turó de Grenys (1115 metres) des d'Arbúcies pels Roters

Arbúcies està situat als peus del Montseny, al límit del Parc Natural. De fet, una part molt extensa del municipi es troba dins del parc. Potser per aquest motiu, els arbuciencs que conec viuen de cares al Montseny, orgullosos del seu patrimoni natural. I siguin on siguin, intenten buscar la silueta de les Agudes, el seu bé més preuat.

En aquesta ocasió, sortiré d'Arbúcies per fer una ruta circular (repetint algun tram) que em portarà al Turó de Grenys (o d'Arenys en alguna bibliografia). És una ruta molt assequible i permet fer un cim secundari del Massís del Monsteny. Tot i això, aquest turó pot arribar a ser un bon mirador dels cims principals de la zona (Agudes i Turó de l'Home). En aquest punt dic "pot arribar a ser" perquè avui no ha estat. El dia, tapat i plujós ha desvirtuat una mica l'ascensió.

En fi, és una ruta molt recomenable per tots aquells a qui els agradi sortir dels circuits principals i assolir els cims secundaris i poc visitats. A més, a mig camí es podrà observar un dels arbres monumentals del Montseny: el Castanyer Gros del Roter.

Punt de sortida: Arbúcies (290 m)
Punt d’arribada:  Arbúcies (290 m)
Horari: 5 hores (anada i tornada)
Desnivell: ± 825  metres
Alçada: 1115 metres
Material: No es necessita material específic. És fàcil trobar fonts al llarg del camí.
Dificultat: Fàcil.

Per accedir a Arbúcies, des d'Hostalric, només he d'agafar la carretera GIV-553 i continuar per la GIV-552. No cal desviar-se, doncs les dues carreteres estan unides i no es nota el canvi d'una a l'altra.
El punt de partida de la ruta serà a l'inici de la pista que va a la zona esportiva de la població, al costat del restaurant La Pedrera.

Surto d'Arbúcies d'hora, són les 7:30 del matí i el cel està ennuvolat. Agafo la pista asfaltada que puja fins a la zona esportiva.

A l'alçada del camp de futbol, el camí es bifurca en dos. Agafo la pista de terra i deixo l'asfalt, que no tornaré a trobar fins al final de la ruta.

Encara tindré sort! Els núvols s'estan trencant i veig l'objectiu del dia, el Turó de Grenys amb les Agudes, al fons, que l'està vigilant.

Avanço còmodament per la pista del Vilar. No fa calor i si no sabéssim quin dia és avui, fàcilment diríem que estem al mes de maig.

Creuant el pont, continuo cap a la dreta.

Ara ja només es veu, el Turó de Grenys, les Agudes ja estan tapades. Més tard, ja no es veurà res...

Seguint la pista principal, sense desviar-me per cap dels camins secundaris que surten a banda i banda, ja puc veure la casa del Vilar, allà és on cobren peatge si vas amb cotxe.

Poc abans d'arribar al Vilar, deixo la pista i n'agafo una altra de molt evident que marxa cap a l'esquerra.Uns metres després de canviar de pista hi ha una porta de ferro que es pot esquivar per l'esquerra.

Arribo a Can Puig, una masia molt ben situada, amb unes vistes espectaculars de la Vall d'Arbúcies. No sé si hi viu ningú...

Sortint de Can Puig, trobo el PR-C 204 que uneix Arbúcies amb Santa Fe. El seguiré una bona part de l'ascensió.

A mig camí, hi ha un dels principals atractius de la ruta, el Castanyer Gros del Roters. Aquest exemplar no es troba a la mateixa pista, queda uns metres més endins. La particularitat d'aquest castanyer és la seva desproporció entre el diàmetre del tronc i l'alçada.

Ara el camí puja pel costat del castanyer, passa per davant de les ruïnes de la casa dels Roters i arriba a la Feixa Llarga, amb la seva plantació d'avets, a punt per vendre el mes de desembre vinent.

I la casa de la Feixa Llarga.

La boira ja m'ha agafat del tot i comença a caure una pluja fina. Mentre, arribo al Pla de la Llet, i el camí segueix entre els pins.

Al final del Pla de la Llet, s'arriba a Coll de Te.

El camí no passa per davant de la casa, sinó que la voreja per darrera. En aquest punt cal estar atents perquè surt un altre camí que marxa a la dreta. Començo l'ascens final al Turó de Grenys.

És una pujada fàcil, primer per una pista entre pins i faigs. Quan s'acaba la pista cal anar guanyant alçada entre pins, buscant el millor pas, entre la malesa que de tant en tant s'ha d'esquivar. El primer cim que es troba és la punta sud (1090 metres). Seguint per la carena, plena de vegetació s'arriba al punt culminant d'aquest cim, a 1115 metres.

Les vistes no conviden quedar-s'hi gaire estona, és una llàstima.

Faig la foto de cim i decideixo no continuar fins a la punta N, on hi ha una atalaia, visita obligada si el dia és clar.

Començo la baixada fins a Coll de Te. I des d'allà agafo la pista que surt a la dreta.

La vegetació a ple mes de juliol, és exhuberant.

Des de la pista, aconsegueixo tenir alguna vista del cim que acabo de pujar. La punta nord, és una paret interessant que es desploma sobre la vall de la riera de les Truites.

A partir d'aquí comença a ploure amb més insistència. La tornada la faig seguint la pista d'en Garolera, enllaço fins al Castanyer Gros del Roters i des d'aquí segueixo el PR-C 204 fins a Arbúcies.

1. hola company,jo també l,he feta aquesta excursioneta i val la pena per gaudir de les vistes i la vegetació tan exhuberant que hi trobem.Per cert,que des de el turó de Grenys poca vista hi tenim, val més la pena des de l,atalaia .La segona vegada que hi vaig anar vaig agafar un trencall que et porta directament a l,atalaia,estalviant-me barallarme amb la brolla i sense pasar per el cim.salutacions

2. jo he fet la versió light, sortint de Santa Fe i enmig d,un bosc de fagedes molt bonic i a punt de perdre,m ,encara que sembli mentida.I certament les vistes del turó son maques pero molt tapades per la espesa vegetació .Son molt més impresionants desde la atalaia del forestals,

1. Hola, més o menys em puc imaginar la caminada que has fet i és molt fàcil perdre's per aquelles fagedes. Allà hi ha una zona sense gaire desnivell i és molt fàcil desorientar-se. Com dius, les vistes des de l'atalaia són molt millors que no pas des del punt més alt. Moltes gràcies pel comentari i salut!