4 d’oct. 2011

Puig Sistra i Puig de les Agudes. Benvinguts a la Festa.

Setcases és un municipi molt extens situat al NW de la Vall de camprodon i acull el curs alt del riu Ter. En aquest extens municipi hi trobem una gran quantitat de cims del Pirineu Oriental, alguns tant característics i populars com el Bastiments, el Gra de Fajol o el Costabona.

Diu la llegenda que en aquesta part dels Pirineus hi van arribar un pastor amb els seus set fills que no havien vist mai les muntanyes. Mentre eren allà va començar a nevar i van anar baixant muntanyes avall fins a trobar un racó a resguard de la neu i el vent. Encantats amb el lloc, cadascun dels fills va construir la seva casa i es van quedar a viure allà, d'aquí el nom de Setcases. Actualment, se'n poden contar més de set.

No és la primera vegada que faig una ruta pel municipi de Setcases, però sí que puc dir que és la primera vegada que iniciaré una ruta en el poble. En aquesta ocasió visitaré les muntanyes que tanquen el poble per llevant: el Puig Sistra i el Puig de les Agudes.

Punt de sortida: Setcases (1250 m)
Punt d’arribada: Setcases (1250 m)
Horari: 4 h 30 minuts
Alçada màxima: 1989 metres (Puig Sistra)
Altres alçades: 1975 metres (Puig de les Agudes)
Material: No es necessita material específic. Tot i no ser cims de molta altura, el fred pot arribar a ser-hi molt intens i la neu i el gel poden obligar a utilitzar crampons.
Dificultat: Fàcil.

Des de Ripoll es segueix per la carretera C-26 que va en direcció a Sant Joan de les Abadesses. Poc després de Sant Joan de les Abadesses, s'uneix amb la C-38 que puja a Camprodon. A l'entrada de Camprodon es continua en direcció a Setcases i Vallter 2000. El punt d'inici de la ruta serà a Setcases. Al costat de la carretera hi ha espai suficient per aparcar el cotxe.
En el cas que es vingui des d'Olot i Girona es puja per la C-26 i es continua igualment cap a Camprodon.

Començo la ruta a la part nord de Setcases, davant del bar Can Jepet. A la dreta de la carretera, a la banda de ponent, es troba el rètol indicador del GR 11 que va fins a Molló.

Mentre travesso el Ter es té la primera imatge del Puig de la Llosa.

Agafant una mica més d'alçada, el camp de visió millora considerablement.

Setcases va quedant avall, aviat el sol il·luminarà tot el poble. La muntanya que el protegeix per llevant és la Creu Vermella.

Una última mirada cap al poble.

Ara ja apareix un altre actor a escena, la punta de l'esquerra de la imatge és el Gra de Fajol Petit.

I com que el Gra de Fajol Petit es trobava sol ha anat a buscar el seu germà gran.

Cap al nord, comença a aparèixer el Costabona, un dels actors principals de la jornada.

La primera part de la ruta passa per l'obaga de la muntanya, la catifa d'herba delata la seva orientació.

Una nova mirada cap al sector del Gra de Fajol, que apareix molt ben acompanyat.

Una nova visió de la carena.

I ara girant la mirada cap al nord, es pot fer una mirada del sector del Costabona.

I cap al circ de Vallter.

I així, gaudint de les finestres que es van obrint, arribo al Coll de Lliens.

Des d'aquí, continuo per la GR 11 en direcció a Molló. Mentre, els cavalls, van pasturant al seu aire.

El primer cim del dia ja es veu. Així que començo a caminar cap al Puig Sistra.

Ara ja veu una mica millor. Només cal seguir pel costat del filat...

...i deixar el GR 11 que baixa fins a Molló.

Puig Sistra, 1989 metres. Primer cim del dia i cota més alta de la ruta. Aconsegueixo aquest cim en 1 hora 45 minuts des de Setcases.

Foto de cim.

I em començo a recrear amb les vistes, que són espectaculars.

Una mirada al sector del Coll d'Ares, aquí no m'atreveixo a identificar.

I el que queda en primer terme és el Puig de les Agudes, el segon cim del dia.

Cap a llevant, la mala visibilitat no em deixa disfrutar tant de les vistes.

Setcases queda sota els meus peus.

Després de disfrutar de les vistes que ofereix aquest cim, baixo una altra vegada fins al Coll de Lliens.

Una vegada al coll, només queda afrontar la pujada al segon cim del dia, el Puig de les Agudes.

En realitat aquesta pujada són dos curts trams d'ascens però que es fan durs.

Malgrat tot, ja es veu el vèrtex geodèsic del cim.

Puig de les Agudes, 1975 metres.

Des d'aquest cim, les vistes també són fantàstiques. Però ja he presentat els cims abans.

Un zoom al Canigó.

Al sud hi ha la Serra de Cavallera amb el Puig Estela i el Taga.

Només falta la baixada fins a Setcases. En aquest cas tinc dues opcions. La primera és tornar al Coll de Lliens i desfer el GR 11. I la segona és seguir el filat que baixa directe pel vessant de la muntanya. Opto per aquesta segona opció i així puc completar una circular.

Si es tria aquesta baixada més directa s'ha de tenir en compte que el desnivell és considerable i no allunyar-se gaire del filat. I finalment, el costat esquerre és una mica més net que el dret. Dit això, avall!!!

Es passa per un pas habilitat per creuar la tanca...i, a partir d'aquí, es segueix el PR 188 fins a Setcases.

Uns metres de carretera.

I final de la ruta.

Per acabar, m'uneixo a les celebracions de la festa. Amb el Puig de les Agudes he aconseguit el meu cim número 100. Ja sé que no són gaires però sempre fa gràcia arribar-hi, no?

1. Respostes
    1. Hola Tina, és un cim modest però té unes vistes esplèndides a 360º. Val la pena per observar la zona de Vallter i el Costabona amb tranquil·litat. Salut!