1 d’oct. 2011

Turó del Samon i Turó del Pinovell. Lluny de les masses.

Al Montseny més meridional hi trobem la vall de Vallforners. Un racó transitat per ciclistes que busquen pistes accessibles amb desnivells importants i també freqüentat per multituds d'excursionistes ocasionals que s'acosten a visitar el Castanyer d'en Cuc, el gran tresor amagat d'aquests indrets.

Ara bé, si es vol defugir de les masses, simplement cal anar una mica més enllà del pantà de Vallforners i del Castanyer d'en Cuc. I una bona ruta pot ser arribar-se als cims que tanquen la Baga d'en Cuc pel nord.

En aquesta ocasió hem pujat al cim del Turó del Samon passant pel Turó de Pinovell. És una ruta amb força desnivell i constant però que ofereix unes bones vistes del Matagalls, el Turó de l'Home i, en menor perspectiva, les Agudes. A més també es poden contemplar altres cims d'aquesta part del Massís com el Sui o el Puig Drau.

Des de Granollers: Cal agafar la carretera C-251 en direcció Llinars del Vallès. A l'alçada de Cardedeu, s'agafa la BV-5108 fins a Cànoves.

Des de Llinars del Vallès: S'agafa la carretera BP-5107 en direcció a Sant Antoni de Vilamajor i, posteriorment, es continua en direcció la Garriga.

Una vegada entrem a Cànoves, es pot continuar fins a l'aparcament que es troba sota la presa de l'embassament de Vallforners per una pista asfaltada, al principi, que dóna pas a una pista de terra però en molt bon estat que arriba fins a l'aparcament.

Punt de sortida: Aparcament presa de Vallforners (460 m)
Punt d'arribada: Aparcament presa de Vallforners (460 m)
Horari: 4h 15'
Alçada màxima: 1267 metres (Turó del Samon)
Altres alçades: 1215 metres (Turó de Pinovell)
Desnivell: 800 metres
Condicions: Excursió apta per tothom. Cal tenir en compte que durant els mesos d'estiu la calor pot ser intensa.
Dificultat: Fàcil.

El punt de sortida és l'aparcament que hi ha just abans d'arribar a la presa de Vallforners. Últims preparatius i ens posem en marxa.

La presa queda totalment dissimulada per la vegetació. Si no sabéssim que es tracta d'una presa artificial, hom podria pensar que és el talús natural de la muntanya.

Arribant a la presa, el camí es suavitza i avança sense desnivell pel costat del pantà.

Espereu-me, que ja vinc!!

Mentre els meus companys van caminant al seu aire, jo aprofito per treure les imatges del pantà.

I ells continuen avançant a un pas constant. Per cert, que encara no els he presentat, avui m'acompanyen en Xavi, en Met i en Tit. Poc a poc va creixent el grup.

Al final del Pantà de Vallforners, girem pel camí de la dreta i comença la pujada.

En girar per aquesta pista s'entra a la finca d'en Cuc, tal com diu la pedra del costat.

La pista va reseguint la Baga d'en Cuc, el desnivell és considerable però les ombres fan l'ascensió prou agaradable.

Després d'una hora d'haver sortit del cotxe, arribem a la bifurcació que porta al Castanyer d'en Cuc. Girem a la dreta i aprofitem per fer un petit i merescut descans.

Una nova bifurcació, aquesta vegada girem per la pista de l'esquerra.

A partir d'aquest punt es va guanyant alçada seguint fortes llaçades. En alguna curva del camí, es poden observar les vistes (és l'excusa per agafar aire).

Després de 13 inacabables llaçades, la pista es converteix en un corriol més estret...

...que ens porta fins al Coll del Pou d'en Besa. Des del coll, les vistes cap a l'altre vessant són molt bones.

En primer lloc el Puig Drau,

el Matagalls,

el turó de l'Home amb les Agudes al seu darrera,

el Turó d'en Cuc,

i el Sui.

Continuem el camí, la part més dura ja està feta. En aquest punt s'ha de continuar en direcció SE per la cresta que porta al Turó de Pinovell i al Turó del Samon. Només una advertència, el camí que passa per la cresta està amagat i hi ha una pista que sembla molt evident. És important girar a la dreta pel corriol.

Tot això ho comento perquè nosaltres ens hem passat de llarg. I en adonar-nos de l'error hem pujat directes fins al Turó del Samon, tot i que no és el més aconsellable...

I finalment, cim. Turó del Samon (1267 metres).

I una foto més distesa (per dir-ho d'alguna manera).

Des d'aquí les vistes poden ser àmplies en dies clars, però últimament no tinc massa sort amb la visibilitat. Estic esperant que arribi el fred a veure si la calitja desapareix.

Un petit descans per recuperar forces...

I continuem, ara sí, per la cresta fins al Turó de Pinovell.

Turó de Pinovell, 1215 metres.

Després de passar pel segon cim del dia, tornem al Coll del Pou d'en Besa i desfem el camí de la pujada amb una petita variant. En arribar al camí que porta al Castanyer d'en Cuc ens hi acostem per admirar les dimensions d'aquest arbre monumental.

Després d'aquesta visita, baixem fins al punt d'inici.

Ha estat una bona ruta, amb un desnivell considerable que ens ha permés descobrir una part més del Montseny.