9 de gen. 2012

Tagamanent, 1059 metres. L'extrem sud del Montseny.

Estem als contraforts més meridionals del Montseny. Allà on el Pla de la Calma va perdent alçada i on la calma deixa d'existir. A mitja baixada, encara hi trobem una petita prominència, el turó de Tagamanent. Aquest cim es pot considerar dels més visitats del Montseny junt amb Matagalls, Agudes i Turó de l'Home.

L'ascensió al Tagamanent pot ser molt curta i fàcil aparcant al coll i pujant simplement els poc més de cent metres que ens separen del cim. A la part de dalt hi havia el Castell de Tagamanent, aprofitant la seva excel·lent posició estratègica entre els comtats d'Osona i Barcelona. Actualment hi ha una reconstrucció del castell però, des del meu punt de vista, horrorosa.

La ruta seguida per arribar fins a Tagamanent és una circular sortint des d'Aiguafreda. Pugem pel GR-5 fins al cim. Des d'allà podem disfrutar de les vistes que ens ofereix. De tornada anem fins al Bellver i Ca l'Agustí a l'extrem del Pla de la Calma. I finalment tornem a Aiguafreda per la carena de Fondrats.

Punt de sortida: Aiguafreda (410 m)
Punt d’arribada: Aiguafreda (410 m)
Cim: Tagamanent 1059 metres
Dificultat: Fàcil.

Des de Vic es continua per la C-17 en direcció sud fins a Aiguafreda. El punt de sortida de la ruta és a l'alçada de la sortida Aiguafreda-Sant Martí Centelles, al carrer del Molí de l'Avençó.

Sortim d'Aiguafreda, de la pista que va al camping de l'Avençó. El matí és fresc però serè.

La pujada es fa per camí senzill, seguint en tot moment el GR 5.

Allà on la vegetació ens deixa contemplar el paisatge, podem contemplar Centelles i les cingleres que tanquen el poble.

Els Cingles de Bertí.

Les ruïnes del Puig-Agut.

Continuant en tot moment pel GR 5 arribem al Collet de Sant Martí, entre el Pla de la Calma i el Turó de Tagamanent. A l'est, comença el Pla de la Calma.

Cap a l'oest ja tenim la part final de l'ascensió.

He de reconèixer que les vistes dels Cingles de Bertí i Montserrat són molt bones

Tagamanent, 1059 metres.

Al cim hi ha una reconstrucció de l'antic castell (o ermita).

Unes vistes cap al Pla de la Calma i el Sui.

Cingles de Bertí.

Matagalls

Canigó i Pirineu Oriental.

Després de passar uns minuts al cim i avituallar-nos degudament, continuem la nostra ruta. En principi tornem al Collet de Sant Martí.

I continuem en direcció al Pla de la Calma seguint el GR 5. El Tagamanent té una altra perspectiva.

Cada vegada el veiem més lluny.

Passem pel mig de la casa del Bellver.

I continuem per la pista fins a Ca l'Agustí.

Ca l'Agustí.

Una mirada cap al Tagamanent.

Continuem en lleugera pujada fins al Pla de la Llacuna.

On abandonem el Pla de la Calma icomençem la tornada fins a Aiguafreda.

El primer tram de baixada el fem la pista que porta a Sant Nicolau.

La resta de la tornada la farem seguint la carena fins a la masia del Bellit. Continuem en direcció W per la pista que ens deixa a l'inici de la Carena de Fondrats. Seguim la carena en baixada fins a retrobar la pista a tocar del càmping de l'Avençó i, finalment, tornem a Aiguafreda.

1. Hola, he començat a fer el repte dels 100 cims i el cap de setmana passat vaig estrenar el GPS amb aquesta ruta. La vam seguir molt bé, ruta molt completa i xula al no baixar per les pistes.
    Només afegiria que les vistes dels del Pla de la LLaccuna són MAGNÍFIQUES, no m'ho esperava. Una bonica panoràmica de Montserrat i tot el pirineu nevat. Recomano fer-la a l'hivern.
    Gràcies per compartir les vostres rutes
    Susana (2-03-15)

1. Hola Susana,
      L'alternativa de baixada que vam escollir és ideal per conèixer altres corriols del Montseny, provablement dels menys coneguts i poc massificats. Moltes gràcies pel comentari i encantat que us agradés la proposta. Ja saps que pots fer ús de totes les rutes que tinc compartides.