25 de febr. 2012

Sant Benet, 1144 metres. Des de Susqueda passant pel Coll.

Sant Benet és la segona elevació de les Guilleries, només superat per Sant Miquel de les Formigues. També és un dels cims amb més vistes d'aquest massís, que no es caracteritza per tenir grans miradors. Només per aquest motiu ja és una ascensió recomanable. Però si ens acompanya el paisatge de l'embassament de Susqueda, sempre misteriós, i es fa una visita al Santuari del Coll la ruta encara guanya més punts.

Així que la ruta d'avui és una circular de 17 km amb gairebé 1000 metres de desnivell positiu on hem pogut veure les Guilleries en estat pur: una gran quantitat de camins nous i camins en desús totalment coberts de bardisses.

Punt de sortida: Embassament de Susqueda (360 metres)
Punt d’arribada: Embassament de Susqueda (360 metres)
Horari: 5 hores
Cim: Sant Benet 1144 metres
Dificultat: Fàcil.

(*) La ruta amb blau és la que hem fet nosaltres i la ruta amb vermell és una variant més recomanable.

Des de Santa Coloma de Farners s'agafa la carretera C-63 que va en direcció a Anglès i Olot. Es passa pel mig d'Anglès, es deixa la Cellera i s'arriba al Pasteral. On girem a l'esquerra per la carretera que voreja l'embassament del Pasteral i arriba a la presa de Susqueda. Es pot deixar el cotxe una mica més amunt de la presa, així s'estalvia una mica de camí.

Deixant enrera la presa, comencem a caminar a l'alçada d'un petit mirador de l'embassament.

El nivell d'aigua és bastant alt, com es pot veure aigües endins.

Ara sí que comencem a caminar per la pista asfaltada que voreja l'embassament.

En una de les llengües d'aigua es troba el camí que puja al Santuari del Coll, per on comencem a pujar nosaltres.

De seguida deixem la pista asfaltada per enfilar-nos pel corriol marcat amb marques grogues i blanques (PR).

El camí puja enmig de castanyers.

Fins a arribar a la pista una altra vegada al revolt del Curulet.

Continuem pujant per pista còmode.

Alternant trams de pista i corriols que pugen més directes, arribem al Coll de Nafré (617 metres).

Cruïlla de camins important.

Seguim en direcció al Santuari del Coll, pujant pel GR 178 (Ruta d'en Serrallonga).

A partir d'aquest punt es comencen a tenir bones vistes, en aquest cas, Sant Miquel de les Formigues.

Arribem al Santuari del Coll amb la companyia d'un vigilant que ens ve a rebre.

Santuari del Coll, 864 metres. Aquest santuari ja apareix documentat l'any 1184 quan es va construir un priorat benedictí pertanyent a l'abadia d'Amer.

Des d'aquest punt, hi ha una bona vista del Far i Susqueda.

El Far, de més a prop.

Deixem el santuari i encarem la part final de la pujada. Només ens queda arribar al cim de Sant Benet.

Una altra vista del Far i Sant Martí Sacalm als seus peus.

I també es pot contemplar el cim de Sant Gregori, tot i que no té la mateixa bellesa.

Sant Benet, 1144 metres.

Foto de cim, d'esquerra a dreta: Miquel, Met, Pere, Marc i Xavi.

Sant Miquel de les Formigues (o de Solterra).

El Montseny també apareix al fons, darrera de les frondoses valls de les Guilleries.

Osor, al mig de la vall.

Els Cingles de Tavertet.

Descansem una estona, mengem i disfrutem de les vistes. Però toca començar la baixada. Ens anem desviant per retrobar el camí que baixa del santuari fins a Susqueda. Anem enllaçant camins i pistes però en algun tram el que semblava una pista ampla es converteix en un camí embardissat que passa per sota la línia de telèfons.

I retallant pel mig de bosc, retrobem la pista que ve del santuari.

La pista està marcada com a GR.

I torna a oferir unes bones vistes del Far i Susqueda, actors principals de la pel·lícula d'avui.

El punt clau de la ruta són les ruïnes del Sui. En aquest punt decidim deixar la pista perquè ens sembla que fa molta volta. El camí que agafem baixa més directe però està impracticable i hem d'acabar baixant pels marges bruts.

Ruïnes del Sui.

I després de baixar bastants metres pel mig del bosc, marges avall, retrobem la pista que voreja Susqueda.

Seguint pel costat de l'embassament, retornarem al punt d'inici.

Com a resum, cal dir que és una ruta completa i em quedo amb les paraules d'en Met resumint la baixada embardissada: "Els senglars tenen massa dignitat per passar per aquí".

1. bonjour Marc

Après Monclar....une autre sortie en votre "compagnie"
    La descente après el Sui n'est pas facile sur sa fin, car très encombrée de ronces et autres piquants !!!
    La vue sur l'aiguille l'Agullola à coté de sant Joan de fabrègues est somptueuse au couchant !