4 d’abr. 2012

De Parzán a Viadós amb noves companyies.

Aquesta part del GR 11 la vam fer durant el mes d'agost del 2007. En aquesta ocasió continuem en Marc i jo mateix (que som qui vam començar aquesta travessa que es perpetua en el temps) i canviem en Joan Pep per en Moi. Però la novetat més important és el grau de sofisticació que aconseguim amb la col·laboració d'en David i la Sílvia, que ens van fer de "motxillers". Els dies que vam fer la travessa, dormíem junts i al matí ens separàvem per retrobar-nos al vespre al punt final de l'etapa. D'aquesta manera ens vam estalviar portar el pes de la motxilla carregada, fet que suposa un avantatge molt gran.

El recorregut de la primera etapa no és gaire dur, segons la guia són 19,45 km i un temps de marxa de 5h 35'. Per tant decidim marxar de casa aviat al matí i pujar fins a Parzán. Una vegada arribem a Parzán ens posem a caminar. L'avantatge és que aprofitem el primer dia al màxim però l'inconvenient és que ens posem a caminar a quarts de dotze del matí, amb la calor del migdia.

Bé, sense més preàmbuls intentaré detallar l'etapa en què vam anar des de Parzán fins a Viadós (o Biadórs).

Ens preparem per començar a caminar sota un sol de justicia. Ens despedim de la Sílvia i en David i quedem que ens retrobarem a Viadós al vespre. Uns passarem el dia a la muntanya i els altres aprofitaran per visitar els pobles del Pirineu aragonès que tampoc estan gens malament.

* Foto de David Batlle

El primer tram de l'etapa transcorre per la carretera que ve França, del túnel de Bielsa. Són poc més d'1 km bastant estressants, ja que hi ha molt trànsit de camions que venen de França. Però en arribar a la Central Elèctrica de Barrosa, es creua el riu Barrosa i es comença a pujar per la pista que surt en direcció SE. A partir d'aquí són uns 6 km de caminar feixuc sota el sol del migdia del mes d'agost per una pista monòtona.

L'escenari canvia per complet quan arribem a l'Ibón d'Urdizieto amb la seva presa i central elèctrica. Darrera seu, la Punta Suelsa domina aquest territori.

El lloc és prou bonic per fer un descans merescut.

Deixem enrere l'Ibón i el Barranc d'Urdizieto, per on hem pujat.

Molt aviat arribem a la cota màxima de l'etapa, el Paso d'es Caballos. Ja hem superat l'equador de l'etapa i ja tenim la pujada feta.

Una mirada cap al Barranc d'Urdizieto i la zona del Mont Perdut encara es veu al fons.

I mirant cap a l'est, el Posets es deixa veure. A partir d'ara entrem a la zona de domini d'aquest gran cim.

De baixada entrem a la Vall de Chistau (Bal de Chistaú).

El descens millora la pujada, baixant pel Barranco de Montarruegos.

I baixant a pel GR passem per una zona de pastures plenes de cabanes i bordes però darrera nostre, l'espectacle l'ofereixen les parets espectaculars de la Punta Suelsa.

Després de les Bordes de Lizier el camí és cada vegada més ample fins a la pista que puja de San Juan de Plan. Pugem per la pista fins al camping Es Plans, on ens esperen en David i la Sílvia.

* Foto de David Batlle

Fins aquí la primera etapa: dutxa, cervesa i sopar.