27 de maig 2012

Torreneules (2711 m). La muntanya amagada.

Aquesta ruta em fa una il·lusió especial per dos motius. En primer lloc perquè aquest any encara no havia trepitjat grans cims dels Pirineus, quedant-me a cims més modestos en altura, tot i que no menys bonics. I en segon lloc perquè assolint el cim dels Torreneules, puc dir que he pujat a tots els cims de l'entorn de Núria.

Els Torreneules es poden definir com un cim doble. D'una banda tenim el Torreneules Petit amb una alçada de 2711 metres i que es troba a l'extrem sud-est de la Serra de Torreneules. Ofereix una bona panoràmica de la Coma del Freser i de les muntanyes que l'envolten. Per altra banda tenim el Torreneules Gran també conegut amb el nom de Cim de la Coma del Clot amb una alçada de 2726 metres i separat de l'anterior pel Coll de Torreneules. Però dels dos cims, el que té més popularitat i es coneix amb el nom de Torreneules és el petit doncs és el que té una prominència més important.

La ruta que exposo és una circular sortint del Santuari de Núria. Vorejarem la Coma del Clot, per on baixa el Torrent de Fontnegra, i arribarem al Coll de Torreneules. Des d'aquí, pujarem al cim del Torreneules Petit i tornarem al coll per encarar el Torreneules Gran o Cim de la Coma del Clot. Continuarem carenant en direcció NW fins al Collet de Fontnegra i pujarem al Puig de Fontnegra. Des d'aquí seguirem la carena de baixada passant pel Pic de la Pala i, finalment el Pic de l'Àliga.

Punt de sortida: Santuari de Núria (1964 metres)
Punt d’arribada: Santuari de Núria (1964 metres)
Cims: Torreneules 2711 metres
            Cim de la Coma del Clot o Torreneules Gran 2726 metres
            Puig de Fontnegra 2722 metres
            Pic de la Pala 2477 metres
            Pic de l'Àliga 2428 metres
Material: En condicions hivernals poden ser necessaris els crampons, piolet i raquetes de neu.
Dificultat: Mitjana, tenint en compte que es tracta d'una successió de cims d'alçades gens menyspreables.

Veure com arribar al punt d'inici a través de Google Maps. Des de Queralbs agafem el cremallera de Núria (veure horaris).

Arribem a Núria amb el cremallera per estalviar-nos una caminada extra. Una altra possibilitat per pujar a Núria és aparcant el cotxe a Fontalba, però aquesta opció hagués allargat unes 3 hores la nostra ruta i el camí tampoc s'ho val gaire.
Una vegada som a l'estació del cremallera comencem a pujar en direcció al refugi del Pic de l'Àliga, passant per sota dels telecabines.

Deixem el Santuari de Núria i tot el seu complex turístic.

Cada vegada es veuen menys les construccions i es van ampliant les vistes del cims que formen l'Olla de Núria.

Després de 10 minuts de pujada arribem al refugi el Pic de l'Àliga.

El cim que tenim al davant és el Cim de l'ortigar.

Passem per davant del refugi i continuem el nostre camí cap al Torreneules.

A l'extrem E de l'esplanada que hi ha davant del refugi hi arriben molts camins i està marcat amb un indicador. Nosaltres agafarem el que va cap al Torreneules començant a caminar en direcció NE, endinsant-nos a la Coma del Clot.

El camí segueix la vessant de la Coma del Clot sense massa desnivell fins al Torrent de Fontnegra.

Creuem el Torrent de Fontnegra, on encara hi ha restes testimonials de neu.

A partir d'aquí la pujada s'intensifica. En Xavi va pujant amb el Pic de Finestrelles de fons.

Una mirada cap les muntanyes que tenim darrere nostre, amb el Puigmal (esquerra) com a protagonista.

I en aquesta es pot veure el refugi i les muntanyes que envolten la Vall de Núria.

Mirant cap al sud, la Vall de Ribes.

Seguint el camí es veuen dos dels objectius del dia. A la dreta el Cim de la Coma del Clot (o Torreneules Gran), a l'esquerra el Puig de Fontnegra.

Aviat arribem a un coll bastant ample des d'on es veu per primera vegada el Torreneules (dreta) i el Cim de la Coma del Clot (esquerra) amb el Coll de Torreneules que els separa.

El Torreneules, aquest serà el primer objectiu del dia.

A la dreta tenim la Coma de Gispet.

Coll de Torreneules (2563 metres). Des d'aquí enfilarem el Torreneules per la carena.

Torreneules (2711 metres). Primer cim del dia aconseguit en 1 hora 45 minuts des de Núria. Les vistes des d'aquí són excel·lents en totes direccions. Mirant al SE el Balandrau (dreta) els Tres Pics i el Fontlletera (esquerra).

La carena del Fontlletera fins al Pastuira.

Gra de Fajol i Bastiments.

La carena des del Bastiments fins als Pics de la Vaca amb la Coma de Vaca baixant per davant.

El Puigmal i la carena que tanca la Vall de Núria.

I finalment la carena que seguirem fins al Cim de la Coma del Clot i el Fontnegra.

Abans de marxar del cim, una foto de grup. De dreta a esquerra: Marc, Xavi i Marc.

Tornem al Coll de Torreneules, desfent el camí. El següent objectiu, el Cim de la Coma de Clot, que tenim a davant.

Una vegada al coll, aprofitem per menjar, ja que al cim no s'hi estava massa bé. També ens protegirem de la pluja perquè comencen a caure gotes. De totes maneres, la cosa no passarà de quatre gotes. I encarem el Cim de la Coma del Clot.

Cim de la Coma del Clot o Torreneules Gran (2726 metres). Aquest cim és el que es veu des de Núria i que molta gent confon amb el Torreneules, que queda amagat. Una mirada cap al Torreneules, on hem estat fa una estona.

Foto de grup.

Continuem per la carena, baixant fins al Collet de Fontengra i pujant al Puig de Fontnegra.

Puig de Fontnegra (2722 metres). En aquest cim hi ha la unió de dues carenes. La que seguíem nosaltres i uneix el Torreneules amb el cim de la Fossa del Gegant, i una altra carena que baixa fins al refugi de Núria passant pel Pic de la Pala i el Pic de l'Àliga. La idea inicial era seguir fins a la Fossa del Gegant i baixar pel Coll de Noucreus però com que el dia no pinta massa bé, decidim baixar pel Pic de l'Àliga.

La carena que volíem seguir amb el Cim dels Rocs Blancs i el Cim Alt de les Arques.

El Gra de Fajol ja queda mig amagat per una cortina de pluja.

Els dos cims que hem pujat fa una estona.

I aquesta és carena per on baixarem.

Foto de cim.

I comencem a baixar per la carena ampla i comoda.

Una mirada enrera cap a la carena que hem seguit abans.

Per la nostra dreta baixa la Coma de Noucreus.

Núria ja es veu a sota.

Pic de la Pala (2477 metres).

Des del Pic de la Pala continuem per la carena fins a l'extrem, on hi ha l'últim cim que pujarem, el Pic de l'Àliga.

Pic de l'Àliga (2428 metres).

A partir d'aquí, baixarem directes al Santuari de Núria perquè ara sí que comença a ploure i sembla que ho vol fer amb més ganes. Per sort, ens ha deixat gaudir de tots els cims del dia.

Tornem a passar pel refugi del Pic de l'Àliga, tancant la circular. I a partir d'aquí desfem el camí per sota els telecabines fins a Núria.

La conclusió del dia és que hem pogut fer una ruta agradable per una part de l'entorn de Núria que queda bastant oblidada, ja que la gent acostuma a tirar més cap al sector del Puigmal. La llàstima ha estat el temps, que no ens ha permès seguir fins a la Fossa del Gegant per poder fer una circular una mica més llarga i entretinguda.

1. Bonita excursión por una zona totalmente desconocida para mí...Oye, qué poca nieve queda ya!!

1. Esa excursión es del día 26 de mayo y ya ves como estaba de nieve a 2700 metros. Ahora no debe quedar prácticamente nada. Un saludo.

2. Magnífic reportatge, Marc, tant per les bones fotos com per l'explicació. He fet el mateix recorregut aquest cap de setmana i encara tinc el cap allà dalt..... La boira sempre estava amenaçant, però al final ens va deixar pujar al Torrneules, tot i que no es veia res en absolut de la Vall de Ribes. Llàstima, però l'any passat va ser pitjor perquè l'espessa boira ens va impedir de fer el cim quan ja érem al coll). Gràcies.

3. Gràcies Jordi, el Torreneules és un cim que m'agrada molt, potser perquè queda separat de la resta de l'Olla. Enhorabona!!

4. ruta interesante, estoy buscando opciones pa hacer este finde y esa me la guardo como a tener muy en cuenta, pero una pregunta... hay pasos tecnicos o aereos? saludos

5. ruta interesante, estoy buscando opciones pa hacer este finde y esa me la guardo como a tener muy en cuenta, pero una pregunta... hay pasos tecnicos o aereos? saludos

1. Hola, no hi ha cap pas tècnic ni aeri. Simplement es tracta d'una ruta circular per muntanya amb desnivell i camins fàcils.

6. L'autor ha eliminat aquest comentari.