3 de juny 2012

Monturull (2761 m) i Perafita (2756 m). Amb un peu a Catalunya i l'altre a Andorra.

La ruta d'aquesta setmana ens ha portat a l'extrem nord-occidental de la comarca de la Cerdanya. Els Estanys de la Pera és una zona de llacs tancada pel circ que formen la Serra Airosa, el Pic de Monturull, el Pic de Perafita i la Serra de Sirvent. Ofereix un paisatge d'alta muntanya i permet una gran varietat de rutes per tots els nivells. Des de la tranquil·la passejada pels estanys fins a rutes més llargues pels cims que els envolten.

En el nostre cas hem fet una ruta circular sortint de la Font de Pollineres, lloc fins on es permet arribar amb cotxe per una pista en bon estat. Des d'aquí hem pujat fins a l'Estany inferior  per desviar-nos cap a la Serra Airosa i carenar fins al Pic de Monturull (o Torre dels Soldats). Una vegada al cim del Monturull baixem al Coll de Claror i pugem al Pic de Perafita (o Tossal de la Truita). Per tancar la circular continuem carenant fins al Port de Perafita i baixem al refugi dels Estanys de la Pera. Finalment tornem al punt d'inici pel GR.

Punt de sortida: Font de Pollineres (2142 metres)
Punt d’arribada: Font de Pollineres (2142 metres)
Cims: Monturull 2761 metres
            Perafita 2753 metres
Material: En condicions hivernals poden ser necessaris els crampons, piolet i raquetes de neu.
Dificultat: Mitjana, ja que en el descens des del cim del Monturull fins al Coll de Claror cal estar atent. En condicions hivernals desconec la seva dificultat.

Veure com arribar al punt d'inici a través de Google maps.

Comencem la ruta a la Font de Pollineres, una zona amb un petit refugi tancat i espai per picnic. L'aparcament és bastant gran però m'imagino que durant els mesos de juliol i agost estarà bastant ple de cotxes.

A sobre de l'aparcament hi ha la barrera que impedeix el pas de vehicles fins als estanys i al refugi.

Fem un curt tram de pista i aviat ens desviem per pujar pel llom. És un camí que, tot i que no és molt evident, està marcat amb fites de pedres i va retallant contínuament la pista.

El perfil del Perafita es pot contemplar des de l'inici del camí.

A mida que anem pujant les vistes de la carena es van ampliant. A l'esquerra hi tenim el Perafita amb el Port de Perafita (centre) i l'inici de la Serra de Sirvent a la dreta.

Arribem a l'Estany Inferior, des d'on podem continuar contemplant el Perafita.

Continuant per la pista, voregem aquest estany i arribem a un fort revolt a la dreta. En aquest punt deixem la pista i agafem un corriol que, seguint el Riu del Molí, ens porta fins a l'Estany de la Pera.

A l'inici de l'estany ens desviem a l'esquerra, direcció S, fins a trobar una petita carena. Des d'aquest punt, tenim la primera imatge del Pic de Monturull.

Ens encarem cap al Monturull i passem pel costat de la Bassa de la Claror. Ara el camí gira en direcció SE i va pujant per un corriol ben marcat. Mirant enrera, veiem la Bassa de la Claror a l'esquerra i el Perafita.

I també el Monturull.

Arribem a la carena de la Serra Airosa, mirant al sud, veiem la Serra del Cadí.

Carenem en direcció al Monturull.

Mirant cap a la carena, ens fixem amb la Serra de Sirvent (queda apuntada per la propera aproximació a aquesta zona). I al fons, la Tossa Plana de Lles.

Però centrem-nos amb la ruta del dia. Poc a poc ens anem acostant al Monturull.

La Nuri va pujant i darrera seu, la carena que hem resseguit que marca la frontera amb Andorra.

Pic de Monturull o Torre dels Soldats, 2761 metres. Vèrtex geodèsic i grans vistes cap a Andorra.

Foto de cim.

Unes mirades cap a Andorra. No m'atreveixo a identificar cap cim dels que veiem.

Deixem del Monturull i anem cap al Perafita resseguint la carena. Toca baixar uns quants metres fins al Coll de Claror. És una baixada que no té massa complicació però cal estar atent a possibles relliscades.

Coll de Claror, 2570 metres. Situat entre el Monturull i el Perafita. En aquest moment aprofitem per fer un petit descans i agafar forces per la pujada que ens vindrà a partir d'ara.

Mirant enrera veiem el cim on érem fa una estona.

Pic de Perafita o Tossal de la Truita, 2756 metres.

Tot i tenir unes bones vistes decidim no encantar-nos gaire perquè la tempesta es va acostant per Andorra i se sent algun tro llunyà.

Deixem el cim de Perafita i continuem per la carena en direcció NE. En tot moment anem trobant les mugues frontereres que marquen la divisió amb Andorra.

Mentre anem baixant podem gaudir de la vista dels Estanys de Perafita, a la vessant andorrana.

I abans d'arribar al Port de Perafita ens trobem una sorpresa agradable: una marmota que lluny d'espantar-se i amagar-se, s'ha quedat quieta i l'hem pogut fotografiar.

Al Port de Perafita, comencem a baixar pel GR fins al refugi dels Estanys de la Pera.

Mentre baixem fins al refugi, contemplem els dos cims que hem pujat avui.

Ens arribem al refugi on ens farem passar la set amb alguna cosa que no sigui aigua...

Per acabar la ruta baixem pel GR fins a la Font de Pollineres. Però abans d'arribar podem veure el salt del Molí caient de forma espectacular.

Com a conclusió de la ruta, dir que hem fet una circular per unes muntanyes boniques i amb poca gent caminant per la carena. Però m'imagino que durant els mesos d'estiu ha de ser una ruta de les clàssiques de la zona.

1. Ke fotos mas txulas las de la marmota, la ultima esa kxkdita y como no las vuestras de cima, buena vuelta os habeis pegado por un sitio que no conozco pero ke gracias a vosotros estoy empezando a tener muchas ganas de conocer, un abrazo pareja

1. Esa zona permite rutas sencillas y muy agradables. Así que si alguna vez te animas a conocerla, te gustará. Un saludo!

2. Hola Marc,
    nosaltres vam començar la ruta el mateix dia però una mica abans que vosaltres. Ho sé perquè a la foto del pàrquing de Pollineres, hi puc veure la nostre furgo. Bon bloc, el seguiré.