13 de set. 2013

Volcans de la Garrotxa, una zona imprescindible.

La Zona Volcànica de la Garrotxa forma un paisatge únic en el nostre país, formada per uns quaranta cons volcànics i una vintena de colades de lava. Per tant, hi ha material per triar i remenar. En aquesta ocasió hem volgut fer una visita als volcans de Santa Margarida i el Croscat que, juntament amb el Montsacopa, serien els més populars de la regió.

Com que el temps no es presentava massa estable, vam optar per fer una caminada curta des de la carretera d'Olot a Santa Pau, concretament a l'alçada de Can Xel. Des d'aquí es pot accedir fàcilment als dos volcans amb una ruta circular.

Una altra opció, també podria ser completar la jornada amb una agradable passejada per la Fageda d'en Jordà. I si pot ser, a la tardor, així es poden contemplar els colors del faig amb el seu vestit tardorenc.

Punt de sortida: Can Xel, carretera d'Olot a Santa Pau (614 metres)
Punt d’arribada: Can Xel, carretera d'Olot a Santa Pau (614 metres)
Cims: Volcà Santa Margarida, 766 metres
          Volcà del Croscat, 787 metres
Dificultat: Fàcil.

Després de valorar les diferents possibilitats que ens ofereix la zona i veient que el temps es mostra estable, decidim fer una ruta circular. En primer lloc pujarem al Volcà de Santa Margarida per la seva vessant sud, des de Sant Miquel Sacot. L'aproximació és curta per una pista asfaltada on cadascú avança al seu aire.

A l'esquerra podem observar el volcà, amb un con volcànic baix i cobert de vegetació. Des d'aquesta posició sembla més una carena.

Som a Sant Miquel Sacot, deixem la pista principal...

...i enfilem un camí perfectament indicat.

La vegetació als vorals del camí és densa i no ens deixa contemplar el paisatge.

Volcà de Santa Margarida, 766 metres. Ens arribem a la part superior, però no val la pena. Sincerament, la part més bonica d'aquest indret és el cràter amb l'ermita.

On arribem amb una curta passejada.

Ermita de Santa Margarida, situada al mateix cràter del volcà.

Arribats a aquest punt, aprofitem per fer-nos una foto de grup. D'esquerra a dreta: Marc, Miquel, Xavi, Nuri, Tit i Met.

Com que des de terra no es pot apreciar del tot la bellesa d'aquest volcà, us mostrem una foto aèria extreta de "Viquipèdia".

Abandonem el cràter per l'extrem oposat.

I baixem per la ruta més habitual fins a la carretera. Creuem i anem cap al segon volcà de la jornada, el Croscat.

Pujarem al seu punt més elevat per la vessant oriental. Des d'aquest punt s'obté una bona perspectiva de les graderes d'aquest volcà, explotades durant molt anys.

I finalment, per un corriol costerut arribem a la part superior. On hi ha una torre totalment enrunada.

Volcà del Croscat, 787 metres.

Una vista de les zones de conreu i els continus volcans que omplen el paisatge garrotxí.

Al fons, tapat per la boira, Sant Julià del Mont.

I les graderes del Croscat, sota els nostres peus.

Com que la jornada no dóna per gaire més. I abans que plogui, decidim baixar i anar fins on hem aparcat els cotxes.

I fins aquí una caminada curta però de gran bellesa paisatgística on els núbols no ens han deixat gaudir de la zona com es mereix.

1. Sorprendente paisaje, quien lo diría, si no se ven desde arriba que son volcanes. Además cerquita de casa.

Estupenda excursión por un entorno curioso.

Josean

1. Hola Josean, muchas gracias por el comentario. Esa zona está llena de volcanes que a simple vista no lo parecen. Es una excursión que merece la pena. Un saludo!

2. Molt bonic el repor i la zona, dóna moltes possibilitats. Crec que vaig visitar algun dels volcans fa uns quants anys, gairebé ni me'n recordo, pero aquests dos segur que sí, són els més característics

Salut i una abraçada

1. Hola Carles, em feia il·lusió anar a fer una volta per aquesta zona perquè no havia estat al Santa Margarida des d'una excursió de 6è d'EGB, i d'això ja fa moooolts anys. Salut i gràcies per la visita!

3. Excelente repor de una de las extintas zonas volcánicas peninsulares. La de Ciudad Real conozco, así que guardo este para cuando toque.

Un saludo.

Alberto.

1. Hola Alberto, muchas gracias por el comentario, seguro que disfrutarás de la visita cuando sea el momento. No conocía la existencia de una zona volcánica en Ciudad Real, pero, como dices, son zonas poco frecuentes. Un saludo!