17 de nov. 2013

Gallinova (1687 m), on la precipitació no dóna fruits

Les serres pre-pirinenques també tenen el seu encant. Lluny de les altes cotes, ofereixen una àmplia perspectiva de les muntanyes principals. Precisament això és el que es pot trobar a la Serra del Carreu, a la Conca de Tremp. Bones vistes cap al Pirineu, muntanyes escarpades i la tranquil·litat que es respira en una zona poc poblada i fora dels circuits de masses. L'ascens al Gallinova ofereix tots aquests ingredients.

El Gallinova, inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC des de principis del 2013, és un cim solitari i feréstec. Podríem dir que només té un pas per accedir al seu punt culminant i la ruta es pot enriquir a base de fer volta per la part inferior. En aquest cas, i condicionats per les inclemències meteorològiques, hem decidit escurçar al màxim la ruta i hem fet l'anada i la tornada pel mateix camí.

Com a fet remarcable, demanem molta precaució en el seu ascens i no voler pujar de forma directa per qualsevol lloc perquè: primer, el terreny és escarpat i brut de vegetació en molts punts i us podeu trobar en algun punt mort i segon, a la carena hi ha una tanca que només es pot creuar per un punt.

Punt de sortida: Casa Toà, Abella de la Conca (1205 metres)
Punt d’arribada: Casa Toà, Abella de la Conca (1205 metres)
Cim: Gallinova, 1687 m
Dificultat: Mitjana. Arribar fins a la Collada del Trumfo és molt fàcil. Però a partir d'aquí, la dificultat està en trobar l'accés a la part superior de la carena, on s'arriba per una tartera i un tram de pujada per terreny descompost un xic incòmode.

Veure com arribar al punt d'inici a través de Google Maps

Avui, les previsions meteorològiques no són gens positives. Precipitacions generalitzades, marcades per un fort temporal de llevant, fred i neu a cotes baixes, acompanyades per fortes ràfegues de vent. Abans de sortir, mirem l'última hora de la previsió meteorològica i les imatges del radar i sembla que el nucli fort de les tempestes ens passarà fregant. Així que decidim arriscar-nos, però intentarem escurçar la ruta tant com poguem pujant amb cotxe un bon tram de pista, fins a la Casa Toà, última casa abans de la Collada del Trumfo.

Des de Casa Toà, punt d'inici de la caminada, es té una bona vista de la vessant sud de la Serra del Carreu i Abella de la Conca, situat al pas natural entre aquesta serra (dreta) i la Serra de Carrànima (esquerra).

El primer tram segueix la pista, sense dificultats. Amb els imponents esqueis de la Serra de Carreu fent de muralla natural.

Poc a poc ens encarem a la Collada del Trumfo, coll ampli entre el Gallinova (dreta) i la Roca de Monteguida (esquerra).

L'objectiu del dia és el Gallinova, cim que podem veure a la imatge i que es mostra desafiant.

Collada del Trumfo, 1462 metres. S'obre un nou camp de visió, cap a la Conca de Tremp, el Pantà de Sant Antoni, Sant Corneli i el Montsec (al fons).

En Llorenç i en Miquel van arribant al coll, mirant per on haurem d'accedir al Gallinova...

...perquè la veritat és que des d'aquí tampoc es veu gaire clar.

A l'altre costat del coll, s'alça la Roca de Monteguida.

Deixem el coll i fem un flanqueig perdent una mica de nivell, buscant la millor via d'ascens.

* Foto d'en Miquel

Aquí és important no precipitar-se i voler pujar directe perquè el terreny és abrupte i tancat per la vegetació. Hi ha traces de camí i algunes fites que cal seguir.

Així trobarem el millor punt per pujar, una tartera estreta i un xic incòmoda però accessible.

Més amunt, la tartera es converteix en una pujada mixta de roques grosses i pedra petita i trencada on s'ha d'extremar la precaució.

I més tartera, ara més ampla i fàcil de progressar.

* Foto d'en Miquel

Amb constància i sense presses anem guanyant metres per aquest terreny tant desagradable, però cada pas que fem és un pas menys que ens falta fins al cim.

I si encara volem donar-li un puntet més d'emoció a la ruta, hem de trobar el pas per creuar la tanca separa la carena.

Pas que amb encert ha trobat en Llorenç, tot resseguint la tanca des d'uns metres més avall.

I ens disposem a creuar-lo tots, un per un perquè les dimensions són reduïdes.

Des de l'altra banda, tenim unes vistes noves dels Cingles de Pessonada i les muntanyes nevades del Pirineu.

El camí fins al cim és fàcil, seguint la carena.

Gallinova, 1687 metres.

La Casa Toà, punt de partida de la caminada queda a sota els nostres peus, gairebé en vertical.

La Roca de Monteguida i la Collada del Trumfo.

La continuació de la Serra del Carreu.

La Serra de Boumort.

Els Cingles de Pessonada i el Pirineu amb la primera nevada de l'any.

* Foto d'en Miquel

El Pantà de Sant Antoni i el Turbón que apareix tímidament al fons.

I la foto de cim. D'esquerra a dreta: Nuri, Miquel, Llorenç, Salvador i Marc.

Aquí descansem, admirem el paisatge i ens avituallem, cadascú amb l'ordre que vol.

Malgrat tot, mirem de no entretenir-nos gaire perquè hem tingut molta sort amb el temps. Però ara ens comença a caure alguna petita volva de neu. Així que és millor començar a baixar per passar el tram més delicat amb la roca seca.

Desfem el mateix camí fins al pas de la tanca, passem a l'altre costat i continuem seguint-la.

On trobem el millor punt de baixada, ens allunyem de la tanca.

* Foto d'en Miquel

En Salvador, baixa satisfet per haver aconseguit un nou cim al seu ampli currículum.

Encarem la tartera cap avall, sense dificultats.

Arribem a la Collada del Trumfo, on ens reagrupem per encarar el tram final de pista.

* Foto d'en Miquel

Finalment, desfem la pista fins al cotxe, observant les imponents parets de la Serra del Carreu.

Fins aquí la ruta del dia que acabem amb èxit i sense pràcticament mullar-nos, només algunes gotes que s'han escapat durant l'últim tram de pista.

1. Com està la pista fins a casa Toà? Per un cotxe normal…
    Gràcies per endavant,

Marta

1. Recordo que vam deixar una furgoneta a baix, sortint d'Abella i vam acabar de pujar amb 4x4.