25 de maig 2015

Collbaix (546 m). Un mirador indispensable.

Segur que més d'una vegada heu passat per l'Eix Transversal i a l'alçada de Sant Joan de Vilatorrada us heu fixat en un bony aïllat amb una bandera ben visible. Doncs si no ho heu fet, segur que a partir d'ara ho fareu. Pels que us interessen les muntanyes amb vistes, aquesta pot ser una bona opció. Estem parlant del Collbaix, un cim centenari de la FEEC.

Tenim diferents accessos per pujar al Collbaix. Si escollim una ruta més curta i directa, podem sortir de Sant Joan de Vilatorrada i si volem una caminada més llarga, amb més aproximació i que ens doni per una matinal completa, podem sortir de les Torres de Fals. Però les vistes des del cim són formidables i, sigui d'on sigui, recomanem fer-hi una visita.

En aquesta ocasió, optem per una pujada ràpida, sortint des de Sant Joan de Vilatorrada. Sortint de les últimes cases del poble, es passa per una zona planera, farcida de camins i corriols. Sembla un circuit de motos o BTT. Un cop arribem a la base de la muntanya, pugem directes pel camí de les Tines. És una pujada curta i, sense contemplacions, guanya els 240 metres que ens separen del cim. La tornada la farem seguint la carena en direcció nord i baixarem per l'obaga, per un corriol que voreja el cim i ens torna al costat mateix de la pujada de les Tines.

Punt de sortida: Sant Joan de Vilatorrada (234 metres)
Punt d’arribada: Sant Joan de Vilatorrada (234 metres)
Horari: 1 hora 30 minuts
Cim: Collbaix, 546 metres
Dificultat: Fàcil. La pujada és directa però no té cap dificultat tècnica.

Itinerari
Començarem a caminar a la part alta de Sant Joan de Vilatorrada, en un parc situat al carrer del Pare Torra. Pujarem les escales del parc i ben aviat seguirem la pista de l'itinerari 24.

La primera part del recorregut és una zona oberta, plena de camins i corriols. Vist des de dalt sembla que sigui un circuit de motos o de BTT.

El camí, de seguida ens encara cap al Collbaix. Que és el bony que tenim davant.

I els indicadors també. Seguint marques de GR queden 2 km per arribar al cim.

El Collbaix i els camps de cereal que omplen tota aquesta zona. A aquesta època haurien d'estar més verds.

El corriol ens va guiant pel mig dels camps.

Ràpidament, ens acostem a la base de la muntanya. A partir d'aquí, la pujada serà directa, sense contemplacions.

Pujarem pel camí de les Tines.

Poc abans d'arribar al cim, tenim un mirador excepcional. Un aperitiu del que ens trobarem a dalt.

Just al costat del mirador hi ha una tina de pedra. Que dóna nom a l'itinerari de pujada.

Un cop superat el desnivell, es va girant a l'esquerra i apareix la bandera que corona el cim.

Collbaix (546 metres). Un bonic mirador de la comarca i muntanya inclosa a la llista dels 100 Cims de la FEEC.

La foto de cim pertinent, al costat de l'estelada de grans dimensions que corona el Collbaix.

Cap al nord hauríem de veure els cims del Berguedà, avui tapats pels núvols.

Sant Joan de Vilatorrada i els camps que hem passat camí del cim.

Manresa amb la Mola i el Montcau al fons.

I finalment, Montserrat.

Deixem aquest mirador i seguim el corriol carener que marxa en direcció nord. Està ben definit i no té pèrdua.

Seguint les traces del camí perdrem alçada ràpidament per l'obaga de la muntanya. En alguns punts cal parar atenció perquè el camí està molt desgastat i és relliscós. Però els arbres són de gran ajuda. Així, arribarem a la base i l'anirem rodejant fins a tancar la circular.

La tornada, ja per camí conegut és una passejada fins al poble.

Una última imatge del Collbaix. Un mirador que cal conèixer.

Fins aquí la pujada al Collbaix, un mirador indispensable de la comarca del Bages.

1. Fantàstic el detall de l'ascensió, i m'has fet venir ganes per fer.lo demà.

1. Gràcies. Em fa il•lusió que una crònica meva faci venir ganes de pujar un cim. Ja explicaràs com ha anat.

2. Gràcies. Em fa il•lusió que una crònica meva faci venir ganes de pujar un cim. Ja explicaràs com ha anat.